Slaapproblemen en verlatingsangst

 In Tips

Tips voor als je kind verlatingsangst en slaapproblemen heeft

Scheidingsangst of verlatingsangst is een heel normaal verschijnsel bij dreumesen en peuters en hoort bij de ontwikkelingsfase van het kind. Scheidingsangst kan veel problemen geven bij het naar bed brengen van je kind.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je kind rustig gaat slapen en niet gelijk gaat huilen als jij de kamer verlaat? Hoe zorg je ervoor dat je kind ’s nachts doorslaapt en niet om de haverklap naast je bed staat?

Boekentips over slaapproblemen:

Wat is scheidingsangst?

Scheidingsangst is onderdeel van het hechtingsproces wat alle kinderen doormaken. Kinderen tussen de 1 en 1,5 jaar begrijpen vaak nog niet dat een ouder gewoon nog bestaat als hij uit het zicht is verdwenen. Omdat ze jou niet meer zien, kan de angst bekruipen dat jij misschien wel helemaal niet meer terug zal komen! Deze angst kan zowel overdag als ’s avonds tot uiting komen. Ook zijn jonge kinderen nog niet goed in staat om zichzelf te troosten en hebben hier de (nabijheid) van de ouder voor nodig. Kinderen moeten nog emotionele zelfstandigheid leren. Kan ik het probleem zelf oplossen, of ga ik gelijk huilen om de hulp van mijn ouders in te inschakelen?

Tips en strategie bij scheidingsangst

Hoe ga je om met scheidingsangst of verlatingsangst en slaapproblemen? Lees de volgende acht algemene tips. Helpen deze tips onvoldoende? Schroom dan niet om extra ondersteuning in te schakelen.

1. Laat je kind ervaren dat je altijd terug komt

Laat jouw dreumes of peuter ervaren dat je altijd weer terug komt als je weg bent. Dit kan je op een speelse manier overdag oefenen door spelletjes met je dreumes of peuter te spelen. Het spelletje ‘kiekeboe’ is voor jongeren kinderen heel geschikt en als jouw kind al wat ouder is kan je allerlei verschillende verstopspelletjes in hui spelen. Ook kan je het langer alleen zijn oefenen door overdag in een ander vertrek wat huishoudelijke klussen te doen, terwijl jouw kind alleen in de huiskamer aan het spelen is. Laat af en toe jouw kind voelen dat je aanwezig bent door bijvoorbeeld een liedje te zingen of even kort de kamer in en uit te lopen.

2. Rommel nog even op de gang

Gebruik een vast bedritueel en maak jouw kind duidelijk dat hij lekker gaat slapen. Voor kinderen met verlatingsangst kan het helpen om nog een tijdje op de gang te rommelen en/of wat (huishoudelijke) klussen te doen op dezelfde verdieping. Je kan om de paar minuten even bij je kind gaan kijken. De periodes dat je gaat kijken kan je steeds in tijd wat verder opbouwen. Voor oudere kinderen kan je ook afspreken dat je na 5 – 15 minuten nog even een extra kus komt geven.

3. Bouw emotionele zelfstandigheid rustig op

Probeer niet gelijk naar jouw kind toe te gaan als het gaat huilen. Laat het even wachten en proberen zichzelf te troosten, de emotionele zelfstandigheid moet namelijk opgebouwd worden. Lees ook de strategie beschreven bij dreumesen en peuters die niet doorslapen.

4. Help je kind strategieën te bedenken

Help jouw dreumes of peuter strategieën te bedenken om zichzelf te kunnen troosten. Kan een poppetje of knuffel symbool staan voor papa of mama? Misschien gelooft het kind dat als hij in het knuffeltje knijpt of zacht aait, dat papa of mama even aan hem denkt.

5. Laat je kind alleen inslapen

Ga niet naast jouw kind zitten of naast hem in bed liggen. Op deze manier leer jij je kind nooit om zelfstandig in slaap te komen en werkt dit remmend voor de emotionele zelfstandigheid. Vaak werkt deze methode ook niet goed, want jouw kind slaapt dan heel licht en onrustig en is gelijk weer alert als jij de kamer wilt verlaten.

6. Ga nooit boos bij je kind vandaan

Ga niet boos uit elkaar. Laat jouw dreumes of peuter weten dat je van hem houdt en niet (meer) boos op hem bent. Jonge kinderen kunnen bang zijn dat jij nog boost bent vanwege ondeugend gedrag overdag. Als overdag veel strijd en ruzie is geweest, is de verlatingsangst ’s avonds vaak heftiger.

7. Wissel het naar bed brengen af

Wissel als opvoeders het naar bed brengen af. Op deze manier voorkom je dat jouw kind alleen maar door persoon naar bed gebracht wil worden.

8. Neem de angst serieus

Verlatingsangst is een reële angst. Onderken dit probleem niet en behandel jouw kind liefdevol en leer hem dat hij altijd op je kan rekenen. Op deze manier krijgt het kind steeds meer zelfvertrouwen en wordt de emotionele zelfstandigheid vanzelf opgebouwd.

Extra ondersteuning nodig?

Werken bovenstaande tips onvoldoende of maak jij je ongerust? Neem gerust contact op met één van de professionals van Kijk op Ontwikkeling of een professional bij jou in de buurt.

Lees ook de artikelen:

Boekentips over slaapproblemen

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen