Boek Slaap, baby, slaap

In Boekrecensies, slaapproblemen

Boekrecensie: Slaap, baby, slaap (Nathalie Schittekatte)

Zesde druk 2022 (Uitgeverij Lannoo)

Hoe leer je baby doorslapen?

Leer je baby zelfstandig slapen

Slaap, baby, slaap is een aanrader voor alle ouders die een kindje verwachten of een baby hebben in de leeftijd van nul tot zes maanden. Het boek bevat enorm veel achtergrondinformatie over slapen van baby’s en combineert dit met veel praktische tips en voorbeeldroutines. Door de overzichtelijke informatie krijg je inzicht (en begrip?) in het slaapgedrag van jonge kinderen en is hierdoor ook heel geschikt voor ouders die (nog) geen slaapproblemen ervaren bij hun baby. Een leuk idee voor de kraammand?

Algemene kenmerken boek Slaap, baby, slaap

Het boek Slaap, baby, slaap (de slaapgids van 0 tot 6 maanden) is in 2020 voor het eerst uitgekomen en in 2022 is de zesde druk verschenen. Het boek is geschreven door Nathalie Schittekatte (slaapcoach) en uitgegeven door Uitgeverij Lannoo. Deze uitgeverij heeft trouwens verschillende mooie boeken over opgroeien en opvoeding, zie bijvoorbeeld de boekrecensie Mijn baby en/of EHBK*SLAAP. Slaap, baby, slaap heeft bijna 200 pagina’s en heeft een mooi vormgegeven kaft. Het formaat is 21 bij 14 centimeter en ligt hierdoor lekker compact in de hand.

Overzichtelijk en prettig leesbaar

Van binnen is het boek redelijk sober vormgegeven. Een prettig leesbaar lettertype in het zwart en oranje kopjes voor de hoofdstukken en paragrafen. Ook zijn citaten en tips in oranje afgedrukt. De verschillende kleuren geven overzicht en maken het boek net speels genoeg. Af en toe worden tabellen of grafieken gebruikt om de tekst te verduidelijken. Verder tref je geen foto’s of tekeningen aan in het boek.

baby slaapt niet door

Voor wie is het boek Slaap, baby, slaap geschikt?

De auteur schrijft dat zij hoopt dat het boek ouders veel zal bijleren over slaap en dat je door het lezen van het boek een droomslaper mag hebben. Ik denk dat je door het lezen van dit boek zeker de kans op slaapproblemen bij je baby zal verkleinen. Het geeft namelijk enorm veel inzicht in hoe slaap in elkaar zit en biedt voldoende praktische tips en handvatten om met het zelfstandig in slaap vallen van je baby aan de slag te gaan. Ik vind dan ook dat het boek zowel geschikt is voor ouders die een kindje verwachten als ouders met een baby tussen de 0 en zes maanden. Ook kan het boek nuttig zijn voor professionals die met jonge kinderen werken.

Gelukkig geen belerend boek

Tot slot: Het boek is absoluut niet belerend geschreven en biedt veel mogelijkheden voor maatwerk. Dus zowel geschikt voor ouders die van een zachte methode houden als een iets hardere methode. Het boek is minder geschikt voor mensen die niet van lange teksten houden. Het is namelijk behoorlijk informatief en geeft echt goede (achtergrond)informatie. Ben je meer op zoek naar een boek die heel vlot leest, prachtig is vormgegeven en wat oppervlakkiger is, kan je beter voor het boek EHBK*SLAAP gaan.

Conclusie boek Slaap, baby, slaap

Ik heb met heel veel plezier en interesse dit behoorlijke uitgebreide boek gelezen. Slaap, baby, slaap geeft ontzettend goede achtergrondinformatie over slaap. Waarom slapen we (baby’s) eigenlijk? Hoe werkt slaap bij baby’s? Wanneer ontstaat een dag- en nachtritme, wat zijn slaapvensters en hoe zit een slaapcyclus in elkaar? Ook vind je handige schema’s met het aantal uur dat baby’s gemiddeld slapen en de ‘wakkertijden’ van een baby. Vervolgens gaat het boek in op de vraag wat de slaap van een baby in de war kan gooien en wat een baby nodig heeft om goed te slapen. Een heel hoofdstuk is geweid aan voeding, omdat dit hand in hand gaat met slaap. Dit hoofdstuk vind ik van grote meerwaarde en is onderscheidend ten opzichte van andere boeken over slapen, zoals bijvoorbeeld EHBK*SLAAP.

Geschikt voor elke (aankomende) ouder

Dankzij deze uitgebreide achtergrondinformatie is het boek uitermate geschikt voor elke (aankomende) ouder, ook dus voor ouders met baby’s die (nog) geen slaapproblemen hebben. Het geeft heel veel inzicht in slaap van je baby en met deze informatie in je achterzak kan je denk ik ook heel veel mogelijke problemen in de toekomst voorkomen. Ook geeft het boek heel veel praktische tips om daadwerkelijk met slaap bij je baby aan de slag te gaan. Handige voorbeeldroutines per week zijn opgenomen en schema’s met bedtijden en dutjestijden.

Vervolgens gaat het boek nog in op wat slaapcoaching is en verschillende slaaptrainingsmethodes die je thuis kan toepassen om je kind zelfstandig te leren slapen. Hiermee is het boek dus ook geschikt voor ouders van jonge baby’s die slecht slapen en of hun baby willen leren zelfstandig in te laten slapen. Dit alles maak het boek ook erg geschikt als kraamcadeau.

Uitgebreide beschrijving boek Slaap, baby, slaap

Het boek Slaap, baby, slaap is geschreven door Nathalie Schittekatte. Zij is zelf moeder, slaapcoach en heeft een eigen praktijk Snuggles & Dreams. In de inleiding schrijft zij dat het geen wetenschappelijk boek is, maar is geschreven vanuit haar eigen kennis en ervaring. Wel heeft zij veel research gedaan en zijn er veel verschillende boeken (17), wetenschappelijke artikelen (13) en websites (17) gebruikt bij de totstandkoming van het boek. Ik vind het boek ook behoorlijk informatief en biedt een stevige basis aan kennis!

Hoofdstuk 1 Slaap baby slaap

In het eerste hoofdstuk  (circa 17 pagina’s) gaat Nathalie in op hoe slaap in elkaar steekt. Je leert over waarom baby’s slapen en hoe slaapdruk (of slaapschuld) zich opstapelt gedurende de dag. Door het doen van voldoende dutjes over de dag kan je ervoor zorgen dat de slaapschuld niet te groot wordt en je baby niet oververmoeid en overprikkeld raakt. Wat uiteindelijk kan zorgen voor een slecht slapende baby.

Waarom dutjes van je baby zo belangrijk zijn

Een oververmoeide baby zal zich veel meer verzetten tegen slaap, wat hem snel in een vicieuze cirkel zal doen belanden van slecht of weinig slapen.

Ook leer je in dit hoofdstuk over het ontstaan van een ritme ofwel de interne biologische klok. Vanaf 6 tot 8 weken is je baby in staat om een dag- en nachtritme te ontwikkelen. Vanaf deze leeftijd gaan baby’s namelijk hormonen aanmaken zoals melatonine (slaaphormoon) en cortisol (stresshormoon dat je onder andere wakker en alert houdt). Je krijgt ook tips hoe je baby’s sneller het verschil tussen dag en nacht kan leren kennen.

Natuurlijks slaapvensters en slaapcyclus

Verder leer je over natuurlijke slaapvensters (natuurlijke slaapmomenten dat baby’s zich makkelijker kunnen overgeven aan slaap) en hoe een slaapcyclus in elkaar steekt. Dit is belangrijk, zodat je begrijpt dat een baby om de 45 minuten vanuit een diepere slaap in een lichte slaap komt of zelfs eventjes wakker wordt. Op het moment dat je baby nog niet zelfstandig in slaap kan vallen, zal je baby dus jou nodig hebben om na 45 minuten weer in slaap te komen. Pas vanaf de leeftijd van 4 maanden slapen baby’s in slaapcycli.

Slaapassociaties: hoe leer je een baby zelfstandig slapen?

Vanaf 4 maanden slapen baby’s in zogenaamde slaapcycli. Baby’s zullen alleen leren om hun slaapcycli aan elkaar te linken, zonder volledig wakker te worden, als zij ook geleerd hebben hoe ze zelf in slaap kunnen vallen. Dit is geen aangeboren eigenschap. Dit is iets wat de meeste baby’s moeten leren! Door middel van een handeling of voorwerp kan een baby weer in slaap vallen. Dit wordt ook wel een slaapassociatie genoemd. Het is handig als een baby geen ouder nodig heeft voor deze slaapassociatie, anders zal jij altijd nodig zijn om je kind weer in slaap te laten vallen.

Verder is het handig dat je in dit hoofdstuk leert hoeveel baby’s ongeveer moeten slapen, hoe lang baby’s tussen de dutjes ongeveer wakker zijn (wakkertijd) en hoe je vermoeidheidssignalen kan herkennen. Tot slot wordt afgesloten met een paragraaf over doorslapen. Wat is eigenlijk doorslapen? Wanneer slaapt je baby door? Wat is een normale leeftijd dat kinderen gaan doorslapen? De auteur geeft aan dat zij in haar praktijk ook van doorslapen spreekt op het moment dat een baby ouder dan vier maanden een nacht maakt van 12 uur, die onderbroken wordt door één of maximaal twee nachtvoedingen.

Hoofdstuk 2 en 3 Slaap baby slaap

In het tweede hoofdstuk (circa 10 pagina’s) wordt ingegaan op wat de slaap van een baby zoal in de war kan sturen. De belangrijkste mentale en fysieke kwaaltjes die de slaap van baby’s kunnen verstoren passeren de revue. Zo wordt uitgebreid ingegaan op de zogenaamde sprongetjes die rond de 2 maanden, vier maanden en zes maanden ontstaan bij baby’s en de zogenaamde slaapregressies. Ook wordt kort ingegaan op huilbaby’s en het veranderen van routines die kunnen zorgen voor slaapproblemen. Zie ook de boekrecensie Waarom je baby huilt en hoe je je kind kunt troosten.

Slaapregressies baby

Slaapregressies worden gekenmerkt door het langdurig verstoord raken van de slaappatronen van je baby. Waar je baby eerst nog heel goed sliep, heeft hij opeens moeite met het doen van goede dutjes of slaapt hij niet meer door ’s nachts.

Vervolgens wordt ingegaan op lichamelijke kwaaltjes die de slaap kunnen verstoren. Zo wordt koemelkallergie, reflux, boeren, krampjes, exczeem, tandjes, slaapapneu en andere kwaaltjes kort behandeld. Bij sommige kwaaltjes zijn ook tips opgenomen wat je kan doen om de klachten te verminderen. In het derde hoofdstuk (circa 3 pagina’s) wordt heel kort ingegaan op wiegendood en maatregelen die worden aangeraden om kans op wiegendood te verkleinen.

Hoofdstuk 4 Slaap baby slaap

Het vierde hoofdstuk (circa 22 pagina’s) gaat over voeding. Omdat voeding en slaap hand in hand gaan met elkaar. Je kan je natuurlijk voorstellen dat (nacht)voedingen van invloed zijn op het slapen van je baby. Hoe vind je dus een ritme met voeden en slaap? Hoe herken je het verschil tussen honger of slaap? Geef je voeding op vraag of routine? Hoeveel drinkt een baby en maak je een baby wel of niet wakker voor voeding? Een ontzettend waardevol (en praktisch) hoofdstuk. Ook zijn in dit hoofdstuk handige ‘vragen en antwoorden’ opgenomen. Zoals; Mijn baby valt steeds in slaap tijdens de voeding. Mijn baby wil om het uur drinken ’s nachts. Mijn baby wil steeds clusteren. Of: Mijn baby weigert steeds flesjes. Ook leer je in dit hoofdstuk over hoe vaak een baby nachtvoedingen krijgt en hoe je de nachtvoedingen kan afbouwen. Ook hiervoor is weer een handig schema per maand opgenomen.

Hoofdstuk 5 Slaap baby slaap

In het vijfde hoofdstuk (circa 24 pagina’s) leer je over wat de optimale slaapomgeving is voor je baby. Wat hoort wel en wat hoor niet in de slaapkamer van je baby? Zo is een kamer die echt verduisterd kan worden essentieel voor baby’s. Op deze manier leren zij het best een dag- en nachtritme ontwikkelen. Een handige geboortelijst is opgenomen in het boek. Ook wordt ingegaan op ‘co-sleeping’ (samen slapen met je baby), ideale slaapkleding, inbakeren en optimale slaaptools. Denk aan het juiste bedje, goede draagdoek, babyfoon en meer.

Slaaptools geboortelijst

Wat hoort er op de geboortelijst volgens de schrijfster van het boek Slaap, baby, slaap

1. Inbakerdoek, inbakerslaapzakje, slaapzak
  2. Pyjama
  3. Draagdoek, draagzak
  4. Babyfoon met videofunctie
  5. Witte ruis toestel
  6. Speentje
  7. Knuffeldoekje
  8. Verduisterende gordijnen
  9. Eigen bedje / co-sleeper

Hoofdstuk 6 Slaap baby slaap

In hoofdstuk zes (circa 20 pagina’s) en hoofdstuk zeven (circa 31 pagina’s) wordt echt ingegaan op hoe je met slaap aan de slag kan gaan en wat slaapcoaching en slaaptraining inhoudt. Uiteraard wordt gestart met het belang van routine en het bedritueel. Op twee routines wordt dieper ingegaan. Go with te flow routine en de Easy-routine. Ook krijg je handige overzichten en voorbeelden van wakkertijden, dutjestijden en voorbeeldroutines afgestemd op de leeftijd van je baby. Uiteraard volgen kinderen hun eigen ontwikkeling en hebben zij een uniek tempermanent. De voorbeelroutines zijn dus mogelijk niet 1:1 over te nemen. Hier wordt ook goed op ingegaan door de auteur. Maar de voorbeelroutines zullen zeker houvast geven bij het vinden van de juiste routine voor jouw baby. In hoofdstuk zeven wordt helder uitgelegd wat het verschil tussen slaapcoaching en slaaptraining is.

Wat is slaapcoaching en slaaptraining bij baby’s?

Met slaaptraining wordt bedoeld dat de baby wordt geleerd hoe je zelfstandig in slaap kan vallen met goede dutjes en goede nachten, die nog wel onderbroken kunnen worden door nachtvoedingen. Bij slaapcoaching wordt breder gekeken en is een totaalaanpak. Coaching vindt plaats op het gebied van de slaapomgeving, de routine overdag, de voeding en vervolgens wat de juiste slaaptrainingsmethode is voor de baby afgestemd op het temperament.

Stappen van slaapcoaching

Slaapcoaching bestaat uit verschillende stappen. Stap 1 is het creëren van de ideale slaapomgeving. Stap 2 is het ontwikkelen van een slaapritueel. Vervolgens is stap 3 je baby (leren) wakker in bed te leggen en tot slot is stap 4 een slaaptrainingsmethode toepassen. In totaal worden zeven slaaptrainingsmethodes uitgelegd die je kan toepassen om je kind zelfstandig te leren slapen. Aan de hand van dit boek zou je zelf kunnen kijken wat bij jou en je kind past. Ook wordt uitgelegd wanneer slaapcoaching met behulp van slaapcoach nuttig kan zijn. Op een hele prettige en natuurlijke manier komt dit aan bod. Tot slot wordt nog ingegaan op uitdagingen die van invloed kunnen zijn op slaap(coaching) zoals tweelingen, premature baby’s en oudere broertjes en zusjes.

Slaap, baby, slaap kopen?