Boek Waarom je baby huilt en hoe je je kind kunt troosten

In Boekrecensies

Boekrecensie: Waarom je baby huilt en hoe je je kind kunt troosten

T. Harms (2019, Uitgeverij Lannoo)

huilbaby

Huilen is onderdeel van de taal van een baby

Door het boek Waarom je baby huilt krijg je inzicht en begrip voor het huilen van baby’s. Je wordt je ook bewust van jouw rol en gedrag als ouder en hoe belangrijk het is om in verbinding te blijven met je kind. Na het lezen van dit boek heb je handvatten om tijdens een huilbui van je baby in verbinding te blijven of weer in verbinding te komen met je baby. Hierdoor zal je beter in staat zijn om af te stemmen op de behoeften, gevoelens en lichamelijke reacties van je baby.

Algemene kenmerken boek Waarom je baby huilt en hoe je je kind kunt troosten

Het boek Waarom je baby huilt en hoe je je kind kunt troosten is geschreven door Thomas Harms (Duitse psycholoog en lichaamsgericht therapeut) en is in 2019 uitgebracht door uitgeverij Lannoo. Met haar 208 pagina’s voelt het boek lekker robuust aan en ziet er mooi uit. Het boek heeft een prettig niet te klein lettertype en de kopjes van de hoofdstukken, nummers van de bladzijden en de kaders zijn in de kleur roze gedrukt. Dit zorgt voor een afwisselend en speels effect. In het begin van het boek is het hoofdstuk ‘alles in één oogopslag’ opgenomen, waarin de basisprincipes van het boek uiteen worden gezet. Ook een handig kader met wat je in dit boek zult vinden. Dit geeft de lezer gelijk een goed beeld over wat je in het boek kan vinden en hoe je het boek kunt gebruiken.

Voor wie is het boek geschikt?

Het boek is primair bedoeld voor ouders die willen weten hoe zij het best om kunnen gaan met hun huilende baby. Na het lezen van het boek denk ik dat dit boek geweldig is voor elke aankomende ouder of prille vader en moeder. Dus ook als je geen baby hebt die veel huilt. Daarnaast is het boek interessant voor professionals die met jonge kinderen en hun ouders werken.

Mooie uitleg over waarom baby’s huilen

Met name in de eerste twee delen van het boek wordt heel mooi uitgelegd waarom baby’s huilen, hoe baby’s huilen, waarom het belangrijk is dat baby’s huilen en wat het huilen van een baby te maken heeft met de hechting. Deze inzichten zijn heel waardevol en helpen mogelijk al om veel meer begrip op te brengen voor huilende baby’s en beter af te stemmen als ouder.

Conclusie boek Waarom je baby huilt en hoe je je kind kunt troosten

Op een hele mooie manier word je in de eerste twee delen van dit boek als lezer in de belevingswereld van de baby gezogen. Aan de hand van theorie gekoppeld aan voorbeelden krijg je inzicht in waarom baby’s huilen, hoe baby’s huilen, hoe huilfasen verlopen en welke vormen van babyhuilen bestaan. Ook wordt uitgelegd waarom huilen zo belangrijk is en wat een baby nodig heeft om tijdens zijn huilperioden zich begrepen en goed begeleid te voelen. Je krijgt als ouder door dit inzicht meer begrip voor het huilen en voelt je mogelijk alleen al door deze (achtergrond)informatie beter in staat om je kind beter te kunnen troosten en te begeleiden.

In deel 3 van het boek wordt ingegaan op de methode Begeleid babyhuilen. Dit was niet de verwachting die ik vooraf van dit deel van het boek had. Ik had verwacht veel concrete tips te vinden die je thuis zou kunnen toepassen op het moment dat je baby huilt. Dit is dus in mindere mate het geval. De methode Begeleid babyhuilen zal je namelijk niet zonder professionele begeleiding kunnen toepassen thuis.

Een geweldig boek voor elke aankomende ouder! Een mooi cadeau voor bijvoorbeeld de kraammand…

Ondanks dat ik een andere verwachting had van dit deel van het boek, raad ik het boek wel elke (aankomende) ouder aan om te lezen. De eerste twee delen geven namelijk zoveel waardevolle inzichten, dat je absoluut weerbaarder zal zijn tijdens hevige huilbuien van je baby en meer begrip voor je kind zal kunnen opbrengen. Ook geeft het boek voldoende handvatten om beter af te stemmen op de behoeften, gevoelens en lichamelijke reacties van je baby. Ik denk dat ouders en misschien met name vaders na het lezen van dit boek sensitiever zullen zijn voor het huilen van hun baby.

Nieuwsgierig geworden?

Uitgebreide omschrijving boek Waarom je baby huilt en hoe je je kind kunt troosten

Deel 1 van het boek (60 pagina’s) bestaat uit zes hoofdstukken en geeft de lezer achtergrondinformatie over het huilen van baby’s. Waarom huilen baby’s? Hoe huilen baby’s? Waarom is het belangrijk dat baby’s huilen? Ook worden de verschillende huilfasen van een baby beschreven en welke drie vormen van babyhuilen er bestaan.

Deel 1 is prachtig geschreven

Dit deel is prachtig beschreven. Door de manier van schrijven word je gedwongen om steeds vanuit de ogen van de baby naar de situatie te kijken. Continue wordt door middel van voorbeelden de theorie verduidelijkt. Je krijgt echt inzicht in waarom baby’s huilen en hoe belangrijk dit is voor de ontwikkeling en hechting. Ik kan mij voorstellen dat je door deze inzichten het huilen van je baby beter kan verdragen en ook het gevoel hebt invloed uit te kunnen oefenen op het huilproces.

Realistisch geschreven

De schrijver heeft ook steeds oog voor ouders die te maken hebben met een baby die veel huilt. Op een prettige manier wordt benadrukt dat het ouderschap echt zwaar kan zijn en dat het ook heel normaal is dat het eventjes allemaal als te veel kan aanvoelen en je het huilen van je kind moeilijk kan verdragen. Dus het boek geeft je geen schuldgevoel als het bij jou thuis (nog) niet lukt. Juist niet. Het is zo realistisch beschreven… Aan de ene kant geeft de schrijver je dus het inzicht dat je als ouder veel in de begeleiding van je kind kan doen, maar dat dit ook afhankelijk is van heel veel factoren en daardoor logisch dat dit niet altijd even goed lukt.

Emotionele verwerking vroeg trauma’s

Deel 1 sluit af met het prachtige hoofdstuk zes ‘De emotionele verwerking van vroege trauma’s. Dit is mijn favoriete hoofdstuk van het boek. Het gaf mij een enorm waardevol inzicht. Eén van de vormen van huilen beschreven in het boek is het zogenaamde ‘herinneringshuilen’.

Met herinneringshuilen vertellen baby’s ons over een moeilijke, soms traumatische gebeurtenis die ze aan het begin van hun leven hebben meegemaakt.

Soms is het huilen van een baby te verklaren uit een trauma. Bijvoorbeeld een heftig ziekenhuisbezoek noodzakelijk voor een operatie, of een hele moeilijke bevalling. Maar een trauma kan als gevolg van hevige stress of angst ook al voor de geboorte in de baarmoeder ontstaan. Indrukwekkend vind ik hoe uitgelegd wordt dat ongeboren kinderen de emotionele stemming van hun vader en moeder kunnen waarnemen. En dat een baby de gevoelens van de moeder nog niet van zijn eigen gevoelens kan onderscheiden.

Deel 2 van het boek waarom je baby huilt

Deel 2 van het boek (circa 50 pagina’s) bestaat uit drie hoofdstukken en richt zich meer op het gedrag van de ouders en hoe je het huilen het hoofd kan bieden. In totaal staan vier oefeningen beschreven die je als ouder kan helpen om meer bestand te zijn tegen het huilen van je baby en je in staat stellen om je baby tijdens het huilen beter te kunnen troosten. De oefeningen zijn met name gericht op bewustwording van het eigen lichaam, onder andere door middel van ademhalingsoefeningen.

Hoofdstuk 7 (is het eerste hoofdstuk van deel 2) gaat in op de symptomen die bij veel ouders voorkomen die te maken hebben met een kind wat veel huilt en waarvan zij dit gedrag niet kunnen plaatsen. Je zal je als ouder ongetwijfeld herkennen in één of meerdere symptomen die beschreven worden. Het is prettig om te lezen dat je niet de enige bent en dat jouw gedrag heel goed te verklaren is.

Gevaar van afleidingsstrategieën

Hoofdstuk 8 gaat in op ouders die (vanuit overleving) allerlei manieren hebben bedacht om hun baby af te leiden van het huilen. In het boek wordt dit surrogaatcontacten of afleidingsstrategieën genoemd. Bijvoorbeeld door een rondje te gaan rijden in de auto om de baby stil te krijgen. Het voordeel is dat ouders hierdoor enigszins het huilen van hun kind het hoofd kunnen bieden. Het nadeel is dat het gevaar ontstaat dat ouders op een gegeven moment geen (andere) keuze meer hebben om hun baby te sussen. Eigenlijk wordt de echte reden van het huilen op deze manier genegeerd. Ook in dit hoofdstuk zit je door de manier van schrijven niet gelijk met een schuldgevoel, maar geeft het op een prettige manier een spiegel en prikkelt het je mogelijk wel om het op een andere manier aan te gaan pakken.

Hoe kan je het huilen het hoofd bieden als ouder?

Tot slot wordt in hoofdstuk 9 ingegaan hoe je als ouder het huilen van je baby het hoofd kan bieden. Het basisprincipe is ‘zelfverbinding’. Op het moment dat jij jezelf helemaal verliest in het huilen van je baby en overmand wordt door stress gevoelens verlies jij de controle over je eigen lichaam en de regulatie van je gevoelens. Baby’s zijn ware meesters in het aanvoelen van de gemoedstoestand van hun ouders. Zij zijn continue op zoek naar (emotionele) verbinding met hun ouders. Deze verbinding is onmogelijk als ouders zichzelf hebben verloren in hun eigen gevoelens.

Zelfverbinding

Door dus weer verbinding te krijgen met jezelf (zelfverbinding), ben je ook weer in staat om verbinding te krijgen met je baby en ben je beter in staat om af te stemmen op de behoeften, gevoelens en lichamelijke reacties van je baby. Het klinkt misschien als een open deur, maar tijdens het lezen van dit hoofdstuk voelt dit niet zo en raak je geïnspireerd om hiermee aan de slag te gaan.

Wanneer je jezelf en je lichaam voelt, kan je kind je ook weer waarnemen als een betrouwbare hechtingsfiguur.

Deel 3 van het boek

In deel 3 gaat het boek in op de methode Begeleid babyhuilen gebaseerd op de principes van Emotionele Eerste Hulp. In hoofdstuk 10 van dit deel wordt uitgelegd hoe je je kunt voorbereiden op het huilen van je baby. Hoe hou je de baby vast, wat is je eigen positie, hoe herken je verlies van verbinding en hoe kan je je concentreren op je eigen buikademhaling. Vervolgens wordt in hoofdstuk 11 ingegaan op de fasen van het babyhuilen tijdens het Begeleid babyhuilen. Aanvankelijk wordt het huilen erger en uiteindelijk wordt het kind rustig en kan je weer verbinding maken. Dit deel sluit af met wanneer je als ouders professionele hulp moet inzetten. Hiervoor is ook een checklist in het boek opgenomen.

Gehoopt op meer concrete tips

Ik had een andere verwachting van deel 3 van dit boek. Ik had gehoopt op concrete tips voor het beter kunnen troosten van je kind tijdens het huilen. In principe staan deze tips wel beschreven. Maar dan wel aan de hand van een methode die je niet onbegeleid even zelf thuis kan toepassen. (Enkele principes zou je wel kunnen toepassen). Wel was het heel interessant om te lezen over deze methode. Ik kan mij voorstellen dat je na het lezen van dit boek wel geïnteresseerd bent in deze methode en mogelijk hulp in deze richting gaat zoeken. Ook is dit deel erg interessant voor mensen die juist meer willen weten over Begeleid babyhuilen en de principes van Emotionele Eerste Hulp.