Boek Mijn baby

In Boekrecensies, mijlpalen

Boekrecensie: Mijn baby (Prof. Dr. C. Vanhole en Mama Baas)

2022, uitgeverij Lannoo

Boek Mijn baby review recensie

Alles wat je van je baby moet weten

Een ontzettend mooi en compleet naslagwerk over de wonderlijke, maar ook kwetsbare eerste levensmaanden van je baby. Het boek leest heel prettig en is prachtig vormgegeven met mooie foto’s, tekeningen en kleurrijke schema’s en kaders. Het is heel erg compleet en een fijn idee dat de informatie wetenschappelijk is onderbouwd. Een ontzettend mooi cadeau voor elke (aankomende) ouder!

Algemene kenmerken boek Mijn baby

Het boek Mijn baby, alles wat je moet weten over je baby van 0 tot 12 maanden, is uitgegeven in 2022 door uitgeverij Lannoo. Wat mij erg aanspreekt is dat het boek is geschreven door prof. dr. Christine Vanhole (UZ Leuven) en Mama Baas (een online community, magazine, blog, voor en door mama’s, een plek waar ouders en experts elkaar ontmoeten). Door de combinatie van deze auteurs verwacht je een boek dat inhoudelijk sterk is, goed aansluit bij de belevingswereld van ouders en mooi vormgegeven is. Na het verwijderen van het plastic trof ik inderdaad een prachtig boek aan! Het boek voelt met de mooie hard cover en ruim 310 pagina’s heerlijk robuust aan. Het boek is van binnen ook bijzonder mooi vormgegeven. Pagina grote foto’s, tekeningen, mooie gekleurde kaders, tips en citaten wisselen de tekst af. Het voelt echt als een feestje als je door het boek bladert!

Mijn baby ontwikkeling
Boek Mijn baby ontwikkeling

Voor wie is het boek Mijn baby geschikt?

Het boek is gericht op aankomende en kersverse ouders. De auteurs geven in de inleiding aan dat zij ouders ondersteuning willen bieden in de prachtige maar ook kwetsbare eerste levensmaanden van het kind, ouders willen versterken in hun ouderrol en inzichten willen verschaffen rond belangrijke ingrediënten voor de ontwikkeling van de baby. Het boek is misschien iets meer op de (aankomende) moeder gericht. Zo is er bijvoorbeeld wel het hoofdstuk ‘De geboorte van een mama’ opgenomen, maar niet het hoofdstuk ‘De geboorte van een papa’. Een gemiste kans! Ondanks het ontbreken van dit hoofdstuk denk ik toch dat het boek ook absoluut geschikt is voor vaders die zich willen inlezen voor de geboorte en/of tijdens het eerste levensjaar van hun baby. Ik kan mij voorstellen dat je na het lezen van dit boek als vader wat zekerder bent in bijvoorbeeld de dagelijkse verzorgingstaken van je kind of over babykwaaltjes. Tot slot is dit boek enorm geschikt om bijvoorbeeld als opa of oma cadeau te doen aan je kinderen op het moment dat zij in verwachting zijn. Of om als kraamcadeau te schenken. Het is namelijk echt een prachtig boek om te zien en ontzettend compleet.

Ook leuke kraamcadeau’s

Conclusie boek Mijn baby

Ik ben enorm onder de indruk van dit mooie en complete boek. Het is echt heel mooi vormgegeven en het boek bevat zo veel kennis, tips, weetjes en meer… Het leest heerlijk doordat het zo mooi en ontzettend gevarieerd is. Dit boek gun je elke (aankomende) vader en moeder en is echt een prachtig boek om jezelf cadeau te doen of om als cadeau te krijgen!

Mijn verwachting was hoog van dit boek. Met name omdat het een co creatie is van een expert neonatologie (prof. Dr. Christine Vanhole) en het online magazine / blog Mama Baas. Ik was erg benieuwd hoe dit in de praktijk zou uitpakken. Heeft het boek bijvoorbeeld voldoende diepgang, maar leest het niet te wetenschappelijk en saai? Wat mij betreft is de opzet echt goed geslaagd. Ik vind het knap dat er zoveel echt nuttige en betrouwbare informatie in staat en het boek tegelijkertijd toch zo speels oogt en makkelijk leest. Bijna alle onderwerpen worden ook echt voldoende uitgediept. Zo krijg je echt een heel scala aan babykwaaltjes voorgeschoteld en leer je veel over borstvoeding, fles- en vaste voeding en de ontwikkeling van je kind. Uiteraard kan niet alles in één boek volledig uitgewerkt worden, maar ik heb nog niet veel boeken gelezen zo volledig als dit boek!

Nieuwsgierig geworden?

Uitgebreide beschrijving boek Mijn baby

Na het lezen van het eerste hoofdstuk weet je ongeveer wat je te wachten staat tijdens de geboorte van je kind. En lees je over de functie van de navelstreng, de ‘Apgar Score’, het belang van huid op huid contact en de eerste onderzoekjes die bij je baby gedaan worden direct na de geboorte. Alles wordt afgewisseld met positieve ervaringsverhalen van moeders en interessante weetjes.

Wist je dat bij de geboorte:

• Jongens gemiddeld zwaarder zijn dan meisjes
  • Blanke baby’s zwaarder wegen dan baby’s van een andere raciale oorsprong
  • De eerste baby het licht is en de tweede, derde … baby hoogstwaarschijnlijk zwaarder zal zijn.
  • Tienermoeders en moeders oude dan 35 jaar gemiddeld lichtere baby’s krijgen

Het tweede hoofdstuk gaat over de eerste levensweek van je baby. Je krijgt in dit hoofdstuk tips over hoe broertjes of zusjes kan laten wennen aan de baby en leert over de onderzoeken die de baby en moeder in de eerste week krijgt. Ook leuk om te lezen welke oogkleur en haarkleur de baby krijgt en wanneer deze definitief is bepaald. Het hoofdstuk sluit af met 11 pagina’s over onschuldige kwaaltjes waar een baby last van kan hebben in de loop van de eerste week en bij welke (alarm)signalen je contact moet zoeken met een dokter. Heel compleet en handig om te weten allemaal.

In het derde hoofdstuk wordt ingegaan op de geboorte van een mama. Is het echt alleen maar een roze wolk of juist niet? Ingegaan wordt op ‘de babyblues’, ‘postnatale depressie’ en ‘postnatale psychose’. Hoe je het kan herkennen, wat je er aan kan doen en hoe je als partner kan ondersteunen. Ook in dit hoofdstuk weer veel kaders met ervaringsverhalen van ouders. Ik denk dat het heel prettig is om te lezen dat andere moeders zich ook wel eens afvragen waar ze aan begonnen zijn, zich soms eenzaam en alleen voelen en niet direct konden genieten van het moederschap.

Wanneer draagt je baby schoentjes?

Wanneer je baby echt loopt zijn schoentjes pas nodig. Schoenen dienen alleen om de voetjes tijdens het lopen te beschermen en niet om de voeten te vormen. Het is aan te raden om je kind zoveel mogelijk blootsvoets rond te laten lopen. Wanneer je voor het (buitens)huis je kind toch schoentjes aantrekt, zorg dan voor soepele schoentjes die voldoende bewegingsruimte bieden. Ook sokken met antislipzool kunnen een goed alternatief zijn.

Het vierde hoofdstuk is lekker praktisch en gaat over de verzorging van je baby thuis en op stap. Denk aan de verzorging van het naveltje, nagels knippen, wassen, aankleden en tandjes poetsen. Ook wordt ingegaan op de veiligheid van je baby. Hoe maak je het huis en de tuin kindveilig? Tips hoe veilig om te gaan met huisdieren en dat je een kind niet te snel in een kinderstoel moet laten zitten. Verder lees je over babyzwemmen, wandelen met je baby, fietsen met je baby en over het vervoer van je baby in de auto en het vliegtuig. Uiteraard met handige weetjes over hoelang een kind in een autostoel mag zitten en wanneer je over moet schakelen naar een groter autozitje.

Ontwikkeling babybrein. Wist je dat:

• Het hersenvolume van je baby binnen 1 jaar tijd zal verdubbelen?
  • Het hersenvolume na 1 jaar al drie vierde van het latere ‘volwassen’ brein zal omvatten?
  • Boekentip: Het hele brein het hele kind

Hoofstuk vijf gaat over de groei en ontwikkeling van je baby tijdens het eerste levensjaar. Dit hoofdstuk is erg leuk om te lezen. Aan de hand van weetjes en schema’s krijg je een globale indruk wanneer jouw kind mijlpalen binnen de grove en fijne motoriek, spreek- en taalvaardigheid en cognitieve ontwikkeling bereikt. Ook wordt ingegaan op hoe je de ontwikkeling kan stimuleren, wat geschikt speelgoed is en het belang van kruipen voor de ontwikkeling van je baby. Ook wordt ingegaan op een veilige hechting en het huiluurtje van baby’s. Ook in dit hoofdstuk wordt de tekst steeds weer afgewisseld met korte mama verhalen.

Vanaf wanneer mag je baby water drinken?

Een baby die nog enkel melk drinkt (< 6 maanden), heeft geen behoefte aan extra water. Water zal het maagje vullen en de eetlust remmen. Op het moment dat je kind ook vaste voeding krijgt, mag je water introduceren. Uiteraard zonder te forceren. Je baby gaat vanzelf aangeven of hij dorst heeft of niet. Bij heel warm weer of bij buikloop is het verstandig om extra water aan te bieden.

Hoofstuk zes is volledig geweid aan voeding en het belang van voeding. Heel uitgebreid wordt ingegaan op borstvoeding, hoe je het succes van borstvoeding kan vergroten, verschillende aanlegtechnieken met foto’s, wanneer en hoe vaak je een baby aanlegt, hoe je stopt en afbouwt met borstvoeding en over borstvoedingskwaaltjes. Leuk om te lezen is het schema met hongersignalen bij je baby. Ook wordt in dit hoofdstuk heel uitgebreid ingegaan op flesvoeding en is een handig schema opgenomen met hoe vaak je een flesje geeft. Ook wordt uitgelegd wat koemelkeiwitallergie, gastro oesofageale reflux, resorptiestoornissen en lactose intolerantie is. Tot slot leer je over wanneer en hoe je start met vaste voeding.

Hoe leert een baby het verschil tussen dag en nacht?

Een baby ontwikkelt geleidelijk een dag-nachtritme aan. Dit ritme ontwikkelt zich aan de hand van een soort ingebouwde klok; de epifyse of pijnappelklier gelegen in de hersenen. De epifyse scheidt onder invloed van licht en donker het hormoon melatonine af. De melatonine zorgt ervoor dat de dag wordt opgedeeld in een wakkere periode overdag (geen melatonine afscheiding) en een periode van slaap ’s nachts (wel melatonine afscheiding).

Het zevende hoofdstuk gaat over slaap. Je leest over waarom en hoeveel slaap baby’s nodig hebben, welke stadia van slaap er zijn en wanneer baby’s doorslapen. Ook wordt uitleg gegeven over hoe je een baby veilig te slapen legt en wordt ingegaan op wiegendood en hoe je de kans hierop kan verkleinen. Interessant stukje uit dit hoofdstuk gaat over een afgeplat hoofdje en wat je hier aan kan doen. In het hoofdstuk staan geen tips opgenomen hoe je jouw kind leert door te slapen of wat je kan doen bij slaapproblemen. Hiervoor wordt verwezen naar het boek EHBK*slaap (Alles over slaap bij kinderen van 0 – 3 jaar).

Raadpleeg altijd een arts als je baby:

• Naast diarree ook steeds moet braken
  • Droge lippen heeft en geen of minder natte luiers
  • Jonger is dan 6 maanden en koorts heeft > 38 graden
  • Stiller is dan gewoon en versuft lijkt
  • Er onfris en grauw uitziet
  • Bloed en/of slijm bij de ontlasting heeft
  • Slecht of niet toeneemt in gewicht

In hoofdstuk acht wordt ingegaan op kleine en grote kwaaltjes en kinderziekten. Denk aan seborroe (melkkorstjes), baby acne, eczeem, spruw, te kort tongriempje, oogkorstjes, scheelzien, tranende oogjes en nog veel meer. Steeds met duidelijke foto’s geïllustreerd en met een uitleg wat het is en wat je er aan kan doen. Ook wordt ingegaan op urine en ontlasting, koorts, heupdysplasie en de verschillen tussen jongens en meisjes. Een erg waardevol hoofdstuk. Uiteraard moet je bij zorgen altijd naar de huisarts, maar met behulp van dit boek zal je misschien toch dingen herkennen en schiet je niet gelijk in de stress.

Hoofdstuk negen is het laatste hoofdstuk van het prachtige boek Mijn baby. Dit hoofdstuk gaat in op Extra speciale baby’s, die te vroeg geboren zijn en tweelingen. Een mooi gevonden term. Op een prettige manier wordt ingegaan op wat vroeggeboorte is en wat de mogelijke medische gevolgen zijn van een vroeggeboorte van je baby. Ook wordt ingegaan op trauma en de impact van vroeggeboorte op het gezin. Het onderwerp tweeling komt heel beperkt terug in dit hoofdstuk. Wel vindt je een pagina vol met tips en weetjes bij de geboorte van een tweeling.