Dreumes of peuter slaapt niet door

 In Tips

Tips voor als je kind niet doorslaapt

Ouders van dreumesen en peuter die niet doorslapen kunnen soms moedeloos worden. Van vier of meer keer per nacht je bed uit wordt je doodmoe en bovendien raak je prikkelbaar en futloos. De kans is groot dat het gezin in een vicieuze cirkel komt en het slapen alleen maar slechter lijkt te gaan.

Helaas is er niet één remedie voor het probleem niet doorslapen. De beste manier om het probleem op te lossen is afhankelijk van de oorzaak die aan het slaapprobleem ten grondslag ligt , van de eigenschappen van het kind en de ouders zelf en de opvoedstijl die de ouders hanteren. Toch zijn er (algemene) strategieën en tips die de meeste ouders en kinderen op weg kunnen helpen bij het beter leren doorslapen.

Boekentips over slaapproblemen:

1. Achterhaal de oorzaak

Allereerst is het belangrijk om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Waarom komt jouw kind steeds uit bed, wat is er aan de hand? Sluit oorzaken zoals lichamelijke ongemakken (te warm, te koud, jeukende kleding, etc.) en medische oorzaken uit en/of verhelp deze. Kijk vervolgens of er sprake is van angst, een probleem wat in deze leeftijdsfase veel voorkomt. Alle dreumesen en peuters hebben in meer of minderen mate last van scheidings- of verlatingsangst en nachtelijk angsten. Het kind kan simpelweg bang zijn in het donker. Voor deze oorzaken zijn andere of aanvullende strategieën nodig.

2. Emotionele zelfstandigheid leren

Alle mensen worden meerdere keren per nacht wakker. Als jouw kind ’s nachts wakker wordt en het een vervelend gevoel krijg van het alleen zijn, is het heel aannemelijk dat jouw kind gaat huilen. Het lukt jouw kind nog niet voldoende om zichzelf te troosten en heeft voor een veilig en prettig gevoel de nabijheid van de ouders nodig. Emotionele zelfstandigheid kan je jouw kind leren door als ouders invoelend en liefdevol te zijn en er op het juiste moment te zijn. Jouw kind krijgt hierdoor zelfvertrouwen en wordt gerustgesteld dat nare situaties weer overgaan. De kunst is echter om als ouders deze emotionele zelfstandigheid steeds wat verder uit te bouwen. Dit kan je doen door dit allereerst overdag te gaan ‘trainen’. Je kan jouw kind leren eerst zelf kleine probleempjes op te lossen en niet gelijk bij de eerste ‘kik’ te troosten of te helpen als iets niet lukt. Als het jouw kind alleen lukt om een probleem te overwinnen, zal dit hem weer extra zelfvertrouwen geven. Als de emotionele zelfstandigheid overdag toeneemt, zal dit ook een positief effect hebben op de zelfstandigheid ’s nachts. Je kan jouw kind helpen bij het bedenken van strategieën om zichzelf te troosten ’s nachts. Strategieën kunnen zijn het aaien van een knuffel, een slokje water drinken, naar een tekening aan de muur kijken, denken aan een fijne gebeurtenis etc. Je kan een oudere peuter ook zelf een strategie laten bedenken. Dit zijn vaak de meest effectieve!

Strategie bij kinderen die niet doorslapen

Gebruik de strategie die je ook toepast om jouw kind ’s avonds in slaap te krijgen. Ga niet gelijk naar jouw kind toe als hij ’s nachts gaat huilen. Misschien wordt jouw kind al vrij snel stil en heeft het zichzelf kunnen troosten. Als jij gelijk komt, kan je kind hier aan wennen en neemt de emotionele zelfstandigheid snel af! Bedenk van te voren hoeveel minuten jij en je partner het kind wil laten laten huilen. Vijf tot 10 minuten is een hele reële periode. Als het huilen aanhoudt, ga je naar de kamer van jouw dreumes of peuter en zegt op neutrale toon dat hij moet gaan slapen met eventueel een kus of aai over de bol. Haal jouw kind niet uit bed, maar herhaal dit ritueel liever een aantal keer. Wees consequent, hoe moeilijk dit ook kan zijn. De methode zal pas na een aantal nachten een positief resultaat opleveren en is moeilijk vol te houden als door het gehuil ook andere broertjes en zusjes wakker worden in het huis. In principe kan je voor deze kinderen dezelfde methode toepassen. Niet te veel aandacht schenken aan het ‘probleem’ en aangeven dat er niks aan de hand is en hij gewoon lekker door kan slapen.

Let op: Deze strategie is in principe niet geschikt voor kinderen die last hebben van nachtelijke angsten of nachtmerries. Hiervoor zijn in eerste instantie andere strategieën van toepassing, ook beschreven op deze website.

Oververmoeid, doorbreek het patroon

Door oververmoeidheid slapen kinderen onrustiger en kom je al snel in een vicieuze cirkel van slecht slapen terecht. Als een kind nog een middagslaapje nodig heeft, werkt het over het algemeen averechts om het kind expres op te houden, in de hoop dat het ’s avonds beter zal slapen. Het is beter om het kind juist even uit het systeem te halen en één of meerdere nachtjes te laten logeren. Zowel het kind als de ouder kan dan even bijtrekken en misschien is het patroon van slecht slapen doorbroken.

Wat als het niet werkt?

Op deze en andere websites zijn algemene tips beschreven. Soms zullen deze tips niet voldoende zijn om je kind door te laten slapen en heb je behoefte aan meer tips en ondersteuning. Het is helemaal niet vreemd om voor dit probleem (korte) ondersteuning van een professional te zoeken. Slaapgebrek is heel vervelend en juist doordat je futloos bent, ben je minder goed in staat objectief naar de situatie te kijken. Een objectieve blik van een ‘buitenstaander’ kan dan heel verhelderend zijn! Neem gerust contact op met één van de professionals van Kijk op Ontwikkeling of een professional bij jou in de buurt.

Lees ook de artikelen:

Boekentips over slaapproblemen

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen