Signalen motorische problemen

 In Artikel

Signalen van problemen motorische ontwikkeling

Welke signalen kunnen op motorische ontwikkelingsproblemen duiden? In dit artikel zijn verschillende schema’s opgenomen met signalen die mogelijk een teken kunnen zijn van een belemmerde motorische ontwikkeling. Wij raden het boek Kind in ontwikkeling aan voor ouders en professionals die met jonge kinderen werken en die meer willen weten over de normale en afwijkende ontwikkeling. 

Omdat alle kinderen zich op verschillende manieren en in hun eigen tempo ontwikkelen, hoeft uiteraard niet elk signaal direct een reden voor zorg te zijn. Benieuwd hoe je de ontwikkeling kan stimuleren? Lees dan ook de tips en speeltips hoe je spelenderwijs de motoriek van kinderen stimuleert en de tips in het boek  Stap voor Stap.

Boekentips motorische ontwikkeling kinderen:

  1. Kind in ontwikkeling, A.C. Bilo
  2. Motorische ontwikkeling van kinderen
  3. Stap voor Stap, L. verhoeven
  4. Mijn kind heeft DCD, Gdewitte
  5. De motoriek van kinderen met dyspraxie, autisme, ADHD en leerstoornissen
  6. Prachtig lastig, C. van Wensen
  7. Primaire reflexen, M. Mulder

Algemene signalen belemmerde motorische ontwikkeling:

  • Het kind heeft problemen met fijn motorische taken; knippen en knutselen
  • Het kind heeft problemen met schrijven (slordig handschrift en/of laag schrijftempo)
  • Het kind is onhandig (veel vallen, stoten, dingen omstoten)
  • Het kind heeft een houterige motoriek
  • Het kind heeft een opvallende houding
  • Het kind heeft geen plezier in bewegen ( gymlessen, spelen op straat)
  • Het kind heeft veel angst in bewegingssituaties (schommelen, klimmen, springen)
  • Het kind overschat of onderschat zichzelf bij bewegingstaken
  • Het kind heeft te weinig of teveel spierkracht
  • Het kind heeft een slappe of te hoge spierspanning
  • Het kind doet bewegingen te hard of juist te zacht
  • Het kind is heel druk (heeft moeite met stil zitten)
  • Het kind heeft moeite zicht te concentreren
  • Het kind is snel vermoeid
  • Mogelijk: kinderen met cognitieve- en/of sociaal- emotionele problemen

Bovenstaande signalen kunnen niet op elke leeftijd als vreemd, of afwijkend gezien worden. Onderstaand schema’s geven een indicatie op welke leeftijd bepaalde signalen of vaardigheden als mogelijk afwijkend gezien kunnen worden.

Signalen belemmerde motorische ontwikkeling 0 – 2 jaar

Vaardigheden 0-2 jaar Uiterste leeftijd
Armbewegingen van het kind lijken zeer ongecontroleerd 4 maanden
Het kind kan in zittende positie het hoofd niet stabiel rechtop houden 5 maanden
Het kind kan in buikligging het hoofd niet oprichten en om zich heen kijken 6 maanden
Het kind kan een voorwerp niet overpakken van de ene in de andere hand 8 maanden
Het kind pakt geen dingen of grijpt mis naar dingen 8 maanden
Het kind heeft een slappe spierspanning; het kind lijkt een zoutzak als hij ergens wordt neergezet 15 maanden
Het kind heeft een te hoge spierspanning; bij het kind zijn constant bewegingen waar te nemen en lijkt niet tot rust te komen 15 maanden
Het kind kan nog niet los lopen 20 maanden

Signalen belemmerde motorische ontwikkeling 2 – 4 jaar

Vaardigheden 2-4 jaar Uiterste leeftijd
Het kind valt veel 2 jaar
Het kind valt om bij het trappen tegen een bal 2,5 jaar
Het kind botst, stoot zich vaak tegen muren, deuren en voorwerpen 2, 5 jaar
Het kind kan nog niet goed hardlopen 3 jaar
Het kind doet niet mee met bewegen en spelen in een groep 3 jaar
Het kind kan geen bewegingen nadoen of imiteren 3,5 jaar
Het kind heeft grote moeite om van richting te veranderen tijdens rennen 3,5 jaar
Het kind kan geen grote bal vangen door iemand anders aangegooid 3,5 jaar
Het kind heeft problemen met de fijne motoriek, het kind heeft moeite om te spelen met kleinere materialen zoals lego (geen plezier bij deze taken) 4 jaar
Het kind loopt steeds op zijn of haar tenen 4 jaar

Signalen belemmerde motorische ontwikkeling 4 – 6 jaar

Vaardigheden 4-6 jaar Uiterste leeftijd
Het kind kan nog niet alternerend traplopen (benen per tree afwisselen) 4 jaar
Het kind is erg angstig in bewegingssituaties zoals klimmen op klimrek 4 jaar
Het kind snapt het verschil tussen links en rechts niet 4,5 jaar
Het kind heeft veel moeite bij gebruik van mes en vork, knoeit veel 4,5 jaar
Het kind heeft geen goed begrip van lengte, breedte, hoogte en afstand 5 jaar
Het kind overschat zijn eigen mogelijkheden (daardoor ongelukjes) 5 jaar
Het kind kan niet langer dan drie seconden op 1 been staan en valt om wanneer het over een streep moet lopen 5 jaar
Het kind kan bij rennen niet stoppen op commando van iemand anders 5 jaar
Het kind kan geen knopen dichtmaken en/of veters strikken 5 jaar
Het kind heeft een slecht tijdsbesef 5,5 jaar
Het kind kan niet hurken of meer dan drie keer hinkelen 5,5 jaar
Het kind kan vaak de weg naar huis niet goed vinden 6 jaar
Het kind heeft moeite met fietsen, rolschaatsen, koprol maken 6 jaar
Het kind heeft geen plezier en onttrekt zich aan de gymles 6 jaar

Ondersteuning bij motorische problemen

Wanneer kinderen één of meerdere van bovenstaande vaardigheden op de uiterste leeftijd in de tabel niet beheersen, kan sprake zijn van een motorische achterstand of stoornis. Het kan dan raadzaam zijn dit te laten onderzoeken door een deskundige. Er bestaan verschillende praktijken voor bijvoorbeeld kinderfysiotherapie waar kinderen onderzocht en behandeld kunnen worden. Daarnaast zijn nog tal van andere specialisten die kinderen kunnen helpen in hun motorische ontwikkeling zoals: oefentherapeuten (Mensendieck, Cesartherapie), Motorische Remedial Teachers (MRT) en speciale gymclubs waar motorische vaardigheden geoefend worden.

 Lees ook:

Comments
pingbacks / trackbacks
  • […] motoriek of geen plezier in het spelen. Niet elk signaal hoeft een reden tot zorg te zijn. Op kijkopntwikkeling.nl vind je een mooi schema waarbij aangegeven wordt op welke leeftijd bepaalde signalen of […]

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen

0