Make a Mooove! review

In Artikel

Wat is Make a Mooove!?

Make a Mooove is weer een leuk en leerzaam spel van uitgeverij FLEXIQ. Deze uitgeverij maakt allemaal spellen waarmee kinderen spelenderwijs de cognitieve ontwikkeling verbeteren. En misschien ken je hun wel van het spel Orbit. Dit spel won in 2023 de titel ‘Spel van het jaar’.

Make a Mooove recensieMake a Mooove! is eigenlijk een soort kaart- en dobbelspel. Het doel is zoveel mogelijk kaarten te verzamelen. Hiervoor moet je best een beetje snel zijn en kunnen tellen. Doordat het spel verschillende moeilijkheidsniveaus heeft, kan je het al vanaf een jaar of vijf spelen. Het is ontzettend snel te leren en leuk voor zowel thuis als in het klaslokaal.

Hoe werkt het spel?

Allereerst gooi je met de dobbelstenen. Vervolgens moeten alle spelers op de getrokken kaart op zoek naar het fruit, dat hetzelfde aantal keren op de kaart staat als op het cijfer van de dobbelsteen. Maar let op! Als dit precies het soort fruit is wat ook op de dobbelsteen staat, mag je juist niet de naam van het fruit roepen. In plaats hiervan maak je het geluid van het dier wat op de derde dobbelsteen staat…! Dit is een grappig element van het spel en hierdoor krijg je af en toe hilarische taferelen. Je denkt gewonnen te hebben, maar uiteindelijk toch niet… Voor de wat kleinere deelnemers kan je ook een simpelere variant spelen. Dat is slim aangepakt van de makers van het spel.

Make a Mooove recensie

Cognitieve vaardigheden

Make a Mooove! stimuleert spelenderwijs de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Kinderen leren tellen, optellen, clusteren, opties te overwegen, verbindingen te maken en trainen het werkgeheugen en het probleemoplossend denken. En doordat spelers tegen elkaar strijden moet je ook nog een beetje snel zijn.. Uiteraard kan je voor de minder vaardigheden spelers dit competitieve element ook even loslaten en ga je samen op zoek naar het juiste antwoord.

Vanaf welke leeftijd is Maka a Moove! geschikt?

Switch It! is in principe ontworpen voor kinderen vanaf 5 jaar en ouder. Doordat het spel verschillende moeilijkheidsniveaus heeft vond zowel mijn dochter van 8 jaar als mijn zoon van 12 jaar het spel leuk en uitdagend. Mijn dochter van 8 jaar kon het spel prima zelfstandig spelen met vriendinnen. Kinderen tot zes jaar hebben zeker nog wat begeleiding nodig, maar hebben de principes na één keer spelen gelijk door.

Make a Mooove kopen?

(Onderstaande linkjes brengen je naar bol.com)