Gravitrax review

In speelgoed

Deze recensie is geschreven door Luuk. Luuk is 11 jaar en test de spelletjes voor Kijk op Ontwikkeling samen met zijn zusje van 8 jaar en neefjes en nichtjes.

Gravitrax samengevat:

Gravitrax is een geweldig spel dat zowel leuk als leerzaam is. Het biedt een eindeloze mogelijkheid om te experimenteren en nieuwe ontwerpen te creëren, terwijl spelers hun logisch denken en probleemoplossende vaardigheden verbeteren. Het is een aanrader voor gezinnen en iedereen die op zoek is naar een leuke uitdaging.

wat is Gravitrax knikkerbaan

Wat is Gravitrax?

Gravitrax is een leuk en uitdagend spel waarvoor je  creatief moet zijn en logisch moet kunnen nadenken. Je kan er fantastische  knikkerbanen mee bouwen. Het is een leuk bouwspel waarmee je zwaartekracht gebruikt om een knikker te laten rollen. De uitgever/ontwikkelaar is Ravensburger. Er is ook een gravitrax game [4+] die je kan spelen op Android en IOS.

De kwaliteit van de onderdelen is ook heel goed. De bouwstenen zijn stevig (en dus duurzaam). Het spel blijft ook nog heel lang leuk omdat er zoveel verschillende stukken zijn (ook al in de basisset). Doordat er zoveel steentjes zij  kan je ook steeds een nieuwe baan maken.

Hoe werkt het spel?

Gravitrax is een knikkerbaan van plastic bruggetjes en gangen. Het doel is om een knikker door een parcours van baanstukken, bochten, tunnels en speciale elementen te laten rollen. Er zitten ook speciale dingen bij zoals een magnetisch kanon. Daarmee gebruik je magnetisme om knikkers te lanceren.

Er zijn vele manieren om een knikkerbaan te bouwen Er zit bij de doos een boekje met negen banen die je kan maken met een verschillende moeilijkheidsgraad. Ook bevat het boekje nog 24 verschillende opdrachten of puzzels waar je niet kan zien welke bouwsteentjes je moet gebruiken. Maar je kan natuurlijk ook je eigen creativiteit erop loslaten en je eigen banen maken.

Gravitrax knikkerbanen
Gravitrax opdrachten

Vanaf welke leeftijd is Gravitrax geschikt?

Op de doos staat dat het spel voor 8+ geschikt is. Ik kreeg het spel voor mijn negende verjaardag en heb er toen veel mee gespeeld, net als mijn zusje die toen 6 was. Nu ben ik 11 jaar en vind het nog steeds leuk om af en toe met mijn zusje te doen. Ik maak nu vooral banen die ik zelf heb bedacht. En stiekem vindt mijn vader het ook nog leuk om samen met ons te spelen.

Basisset en uitbreidingsset

Het leuke aan gravitrax is dat je heel veel mogelijkheden hebt en het daarom niet verveeld. Als je iets nieuws bij je baan wilt maken heb je ook de optie om er nieuwe sets bij te kopen en zo een hele grote geweldige baan te maken als je wilt. Er zijn verschillende basissets. Een basisset moet je echt hebben wil je er leuk mee kunnen spelen. De basisset die ik heb bevat 120 elementen en hier kan je echt al heel veel mee doen. Deze kost ongeveer € 45. Daarnaast zijn er ook nog uitbreidingssets te koop. Het fijne daaraan is dat je steeds iets nieuws kan maken. Een uitbreidingsset die ik heel leuk vind is met kleine trampolines. Die set kost € 11,50. Zo’n uitbreidingsset is daarom ook een leuk idee om te vragen voor je verjaardagspartijtje.

Gravitrax bouwelementen
Gravitrax kanon

Wat vindt mijn vader van het spel?

Een van de beste aspecten van Gravitrax is dat het spel niet alleen leuk is om te spelen, maar ook een leerzame ervaring biedt. Door te spelen, ontwikkelen spelers vaardigheden op het gebied van logisch denken, probleemoplossing en ruimtelijk inzicht. Bovendien is het spel ook geschikt voor verschillende leeftijden, waardoor het een geweldige keuze is voor gezinnen.

Gravitrax kopen?

(Onderstaande linkjes brengen je naar bol.com)