Laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen

 In Artikel

In mijn praktijk komen met regelmaat kinderen met een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Hoe kunnen deze kinderen geholpen worden? Een belangrijk middel is de kracht van de helpende gedachte!

Helpende gedachte

Kinderen en mensen die weinig zelfvertrouwen hebben vaak niet-helpende gedachten. Deze gedachten maken je meestal nog somberder en geven een niet prettig gevoel. Vaak ben je je niet eens bewust dat je zo denkt, het gaat heel snel en automatisch. Als je bewust wordt van je eigen gedachtes, kan je ze ook omvormen van negatieve naar positieve gedachtes. Over dit onderwerp zijn verschillende theorieën ontwikkeld, zoals 4G’s, RET en affirmaties.

4g’s

De 4 g’s staan voor Gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag. Er gebeurt iets, je hebt daar een gedachte over, dit bepaalt hoe je voelt en hoe je gaat gedragen.
Een voorbeeld: een kind komt op het schoolplein en ziet een groepje kinderen naar hem kijken. Heb je een negatieve gedachte, dan denk je: zie je wel, iedereen kijkt naar mij omdat ik een stomme jas heb. Als je dit denkt, is je gevoel verdrietig en gedraag je stil en ingetogen.
Heb je een positieve gedachte, dan denk je: oh, ze zien dat ik mijn nieuwe jas aan heb, ik ga hem zo showen. Als je dit denkt, is je gevoel vrolijk en blij en gedraag je je vol zelfvertrouwen en sterk.

RET

RET werkt met de ABC theorie

Zoals in het schema te zien is werkt dit hetzelfde als de 4 g’s. Nu is A de gebeurtenis, B is de gedachte die je daar over hebt en C is het gevoel en het gedrag wat je laat zien.

Affirmatie

Affirmaties zijn teksten die je in gedachten of hardop uitspreekt en die je gedachten beïnvloeden en versterken. Meestal worden affirmaties op een negatieve manier gebruikt. (“Dit lukt me nooit!”), Door ze bewust en op een positieve manier te gebruiken en regelmatig te herhalen kun je je gedachten over jezelf veranderen. Een positieve affirmatie kan zijn; ik ben goed zoals ik ben.

Nu de praktijk:

Dit zijn mooi ontwikkelde theorieën, de belangrijkste vraag blijft hoe kom je nou van een niet helpende gedachte naar een helpende gedachte? Er zijn drie standaard stappen om je hier bij te helpen:

  • Luister goed naar je eigen gedachten. Zijn deze gedachten echt helemaal waar? Kloppen ze? Is het echt “altijd” of “nooit”
  • Luister goed naar je eigen gedachten. Zijn je gedachten helpend of niet-helpend?
  • Zet de niet-helpende gedachten om in een helpende gedachten.

Door veel te oefenen en bewust te worden van wat je denkt wordt het steeds makkelijker om helpende gedachten te denken. Het leven wordt een stuk positiever en je zult zien dat je kind meer zelfvertrouwen krijgt bij helpende gedachten. Dat is de kracht van de helpende gedachte!

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen