Invloed PDD-NOS op ontwikkeling zoon van 16

 In Vraag en antwoord

Mijn zoon van 16 heeft een lichte vorm van PDD-NOS. Het heeft een behoorlijke periode geduurd voordat de diagnose werd gesteld. Wanneer er zoveel mogelijk op wordt gelet en rekening wordt gehouden met de dingen waar hij moeite mee zou kunnen hebben, wat is dan het effect op de ontwikkeling voor de rest van zijn leven wanneer hij ouder wordt, m.b.t. verdere scholing, werk en zijn sociale leven?

PDD-NOS

Ik begrijp dat u graag wil weten hoe uw zoon met PDD-NOS zich verder zal ontwikkelen als het gaat om scholing, werk en sociaal leven. PDD-NOS is een aangeboren stoornis die valt onder de Autisme Spectrum Stoornissen (ASS), net als Autisme en het Syndroom van Asperger. Het zijn levenslange, chronische aandoeningen die tot in de volwassenheid duren. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de levensloop van mensen met ASS. Het is duidelijk dat het beloop vaak wisselend is. Zo kan een heel teruggetrokken kind in de puberteit meer sociale contacten gaan zoeken, maar andersom kan ook.

Invloed op ontwikkeling

Het is bekend dat mensen met een IQ van 70 of hoger vaak beter functioneren dan mensen met een lager IQ. Daarnaast geeft een goede taalontwikkeling voor het zesde jaar een gunstige(re) prognose. De ernst van de symptomen kan in periodes wisselen, maar over het algemeen kan gezegd worden dat een grotere ernst van de ASS een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling.

Sociale contacten

De kenmerken van ASS kunnen in de loop der tijd verminderen doordat je leert door ervaring. Doordat je constant in sociale situaties terecht komt leer je bijvoorbeeld hoe je een gesprek voert, dat je een ander moet aankijken en wat er verwacht wordt in een bepaalde omgeving. De kernsymptomen blijven echter wel bestaan, waardoor de sociale contacten vaak niet soepel en vanzelf lopen en het sociaal inzicht (aanvoelen) en inleven in een ander blijft ontbreken. Hierdoor kan het lastig zijn een sociaal netwerk op te bouwen.

Begeleiding

Een goede begeleiding van mensen met ASS is in de meeste gevallen belangrijk voor een positieve ontwikkeling. Trainingen in sociale vaardigheden of begeleiding bij het op zichzelf gaan wonen kunnen helpen om zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren. Ook het kiezen van de juiste omgeving en het aansluiten bij de interesses als het gaat om school en werk is van belang. Veel mensen met ASS werken in de IT en zijn daar zeer waardevol. Daarnaast kan er gekeken worden of er op een school specifieke begeleiding gegeven wordt voor mensen met ASS. Dit gebeurt zowel binnen het MBO als op de Universiteit.

Werk en gezin

Een groot deel van de mensen met ASS zal begeleiding nodig hebben gedurende het gehele leven, maar er is ook een deel dat geheel zelfstandig kan leven. In mijn werk kom ik regelmatig ouders tegen met een stoornis binnen het autistisch spectrum. Zij hebben een echtgenoot, gezin, baan en vrienden.

Levensloopbegeleiding

Het is moeilijk te voorspellen wie wel en niet adequaat zal functioneren in de toekomst. Dit zal afhangen van onder meer het IQ, de ernst van de symptomen, de leerbaarheid door ervaringen en de juiste omgeving en begeleiding. Op dit moment zijn er veel instellingen die doen aan ‘Levensloopbegeleiding’. Met ouders en jongere kan gekeken worden wat er in verschillende fases nodig is. Er wordt aandacht besteedt aan bijvoorbeeld scholing, werk en wonen. Een dergelijk begeleiding is vaak te vinden bij MEE bij u in de buurt.

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen