Mijlpalen cognitieve ontwikkeling 7- 20 jaar

 In mijlpalen

Hoe verloopt cognitieve ontwikkeling kinderen 7 – 20 jaar?

Welke mijlpalen zijn te onderscheiden in de cognitieve ontwikkeling van het schoolkind 7 tot 20 jaar? In onderstaand schema zijn vaardigheden beschreven en op welke leeftijd deze vaardigheden gemiddeld door kinderen beheerst worden. Meer weten over de ontwikkeling van de cognitieve ontwikkeling? Dan raden wij het boek Kind in ontwikkeling van A.C. Bilo aan. De cognitieve ontwikkeling is in dit boek met behulp van handige schema’s overzichtelijk uiteen gezet. 

Boekentips (cognitieve) ontwikkeling kinderen:

  1. Kind in ontwikkeling, A.C. Bilo
  2. Ontwikkeling in vogelvlucht, M. Delfos
  3. Ontwikkelingspsychologie, R. S. Feldman
  4. Mensenkinderen, S. Pont
  5. Het hele brein, het hele kind, D. J. Siegel
  6. Prachtig lastig, C. van Wensen
  7. Primaire reflexen, M. Mulder
  8. Jongensbrein/meisjesbrein, B. van de Grift
  9. Het geheime leven van een tienerbrein, S. J. Blakemore

Mijlpalen cognitieve ontwikkeling schoolkind 7 – 20 jaar

7 – 11jaar – Het kind heeft nu het vermogen om te begrijpen dat veel dingen in essentie hetzelfde blijven, hoewel  ze oppervlakkig gezien kunnen veranderen. Dit vermogen wordt ‘conservatie‘ genoemd. Het kind snapt nu dat een lang smal glas evenveel water kan bevatten als een laag breed glas en dat een uitgespreide kralenketting even lang is als een identiek opgefrommelde kralenketting.- Kinderen worden minder impulsief, omdat zij beter problemen kunnen oplossen door eerst dingen in hun hoofd uit te werken voordat zij in actie komen. Deze vaardigheid om problemen op te lossen door bepaalde concepten volledig in gedachte te manipuleren, wordt ook wel‘psychische operatie’ genoemd.- Kinderen kunnen vanaf deze leeftijd ook beter aanwijzingen geven om iemand de weg te wijzen. Dit komt omdat zij zich het  gezichtspunt van iemand op een andere plek kunnen inbeelden en een route helemaal in gedachte in hun hoofd kunnen ‘aflopen’.- Magische denken neemt nog verder af, waardoor naïviteit ook afneemt. Vanaf deze leeftijd gelooft het kind bijvoorbeeld niet meer in Sinterklaas.
11 – 20 jaar – Kinderen leren steeds beter abstract en complex te denken. Bij het oplossen van een probleem gebruiken zij specifieke hypotheses en veronderstellingen. Zij wegen factoren af die mogelijk effect hebben op de uitkomst.- Kinderen denken nu ook na over ongrijpbare concepten zoals rechtvaardigheid, waarheid, het leven en relaties. Kinderen snappen nu dat hun realiteit slechts een van de vele mogelijke realiteiten kan zijn.

Lees ook:

Showing 2 comments
  • nikki drinnhausen
    Beantwoorden

    Mag ik weten wie de auteur is van dit stukje i.v.m. mijn studie?

    • Kijk op Ontwikkeling
      Beantwoorden

      Suzanne van Grasstek (2014)

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen

0