Signalen cognitieve problemen

 In Artikel

Signalen van problemen cognitieve ontwikkeling

De cognitieve ontwikkeling is sterk afhankelijk van de persoonlijke aanleg en omgevingsfactoren. Problemen in de cognitieve ontwikkeling kunnen veroorzaakt worden door lichamelijke factoren en omgevingsfactoren, zoals het gezin of de school, maar bijvoorbeeld ook een traumatische gebeurtenis. Onverwachte afwijkende schoolprestaties kunnen dan ook ook een signaal zijn voor problemen in de cognitieve ontwikkeling. Wij raden het boek Kind in ontwikkeling van A.C. Bilo aan als je verder wilt lezen over de normale en afwijkende cognitieve ontwikkeling van kinderen.

In de schema’s hieronder zijn signalen beschreven die kunnen wijzen op een cognitieve achterstand. De signalen zijn ingedeeld op leeftijd 0 tot 1 jaar en leeftijd ouder dan 1 jaar. Onderstaande opsomming zijn mogelijke verschijnselen die kunnen duiden op een cognitieve achterstand. Omdat alle kinderen zich echter allemaal anders en in verschillend tempo ontwikkelen hoeven, is het goed mogelijk dat de signalen niet altijd een cognitieve ontwikkelingsachterstand hoeven te betekenen.

Boekentips (cognitieve) ontwikkeling kinderen:

  1. Kind in ontwikkeling, A.C. Bilo
  2. Ontwikkeling in vogelvlucht, M. Delfos
  3. Ontwikkelingspsychologie, R. S. Feldman
  4. Mensenkinderen, S. Pont
  5. Het babybrein, S. Hunnius
  6. Bijdehante baby’s en pittige peuters, L. van der Poel- De Schipper
  7. Het hele brein, het hele kind, D. J. Siegel
  8. De lastige kleuter, B. van der Grift
  9. Prachtig lastig, C. van Wensen
  10. Primaire reflexen, M. Mulder

Signalen cognitieve problemen tot 1 jaar (baby)

Signalen vanaf de geboorte:
– baby heeft weinig interesse in de omgeving- baby reageert traag op prikkels (geluid) uit de omgeving- baby heeft een overmatige slaapbehoefte- baby heeft een overmatige prikkelbaarheid

– de eerste lach van de baby treedt laat op

– het volgen met ogen en hoofd van de baby treedt laat op

– de baby is laat met het reiken en grijpen naar voorwerpen

– de baby laat pas laat imiteergedrag zien (hoesten, dag-dag zwaaien)

– de baby is laat met vast voedsel en heeft tevens de neiging tot braken bij de overgang naar vast voedsel

– de baby is overbeweeglijk

Signalen cognitieve problemen ouder dan 1 jaar

Signalen bij kinderen ouder dan 1 jaar:
– het kind blijft voortdurend de neiging houden alles in de mond te willen stoppen- het kind blijft voortdurend veel kwijlen- het kind heeft een trage spraak- en taalontwikkeling- het kind heeft een gering concentratievermogen

– het kind huilt nooit of huilt juist altijd

– het kind lijkt in zijn eigen wereld te leven

– het kind slaapt vrijwel altijd

Lees ook:

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen

0