Ontwikkeling zelfbewustzijn emoties

 In mijlpalen

Wanneer worden kinderen zich bewust van eigen emoties?

Hoe ontwikkelt zich het zelfbewustzijn van emoties (zelfbewuste emoties) bij kinderen? Naast de basisemoties ontwikkelen kinderen emoties van een hogere orde, de zogenaamde zelfbewuste emoties. Deze emoties of gevoelens zijn gerelateerd aan ons bewustzijn en hoe anderen reageren op ons.

Schaamte, verlegenheid, schuldgevoel, jaloezie en trots.

Kinderen kunnen zich rond het tweede levensjaar bewust worden van hun emoties. Emoties van schaamte en verlegenheid gaan kinderen rond de 18- tot 24 maand vertonen. Deze emoties uiten zich in het neerslaan van de ogen, buigen van het hoofd en de handen voor het gezicht slaan. Ook rond deze leeftijd ontstaan reacties van schuldgevoel en trots. Een voorbeeld van schuldgevoel is het eerst afpakken en wanneer het kind ziet dat zijn speelmaatje gaat huilen, terug geven van het stukje speelgoed. Jaloezie ontstaat ongeveer bij de leeftijd van drie jaar.

Naast het zelfbesef van het kind, is de opvoeding van invloed op de ontwikkeling van het zelfbewustzijn van emoties. Ouders geven bewust dan wel onbewust instructies wanneer een kind trots of bijvoorbeeld verlegen moet zijn. Ook verschilt per cultuur in welke situaties men welke gevoelens laat zien. In Amerika wordt kinderen geleerd, veel meer dan in Europa, om trots te zijn op persoonlijke prestaties (sportprestaties en cijfers op school).

Zelfevaluatie

Rond het derde jaar gaat zelfevaluatie van het kind een rol spelen bij de emoties. Kinderen voelen zich dan bijvoorbeeld meer trots bij het voltooien van een moeilijke taak, in plaats van het voltooien van een makkelijke taak en voelen meer schaamte bij het mislukken van een makkelijke taak, in plaats van het mislukken van een moeilijke taak.

Invloed omgeving

De manier van feedback geven van ouders is essentieel bij de ontwikkeling van de zelfbewuste emoties en zelfevaluatie. Wanneer ouders feedback geven op de prestaties van kinderen, kunnen zij zich beter focussen op hoe de prestatie verbeterd kan worden (nu heb je het zo gedaan, maar je kan het beter op deze manier doen…), in plaats van een waarde te geven aan de prestatie (dat heb je slecht gedaan, ik had verwacht dat je beter zou kunnen…). Bij kinderen waar meer de nadruk wordt gelegd op het verbeteren van de prestaties in plaats van de waarde van een prestatie, is aangetoond, dat zij meer uitgebalanceerde emoties ontwikkelen en meer doorzettingsvermogen hebben bij het volbrengen van taken.

De situaties of de omstandigheden waarin kinderen trots of schuld voelen, veranderen gedurende het opgroeien van het kind. Naast de invloed van de ouders, spelen vriendjes, vriendinnetjes en de school een belangrijke rol in het vormen van de eigen identiteit.

Lees ook:

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen