Toepassen emotionele regels

 In mijlpalen

Wanneer kunnen kinderen emoties op de juiste manier toepassen?

Naast de basisemotiesde zelfbewuste emoties en het leren reguleren van emoties, leren kinderen ook hun emoties op de juiste manier, in de juiste situaties toe te passen. Zij moeten zich de emotionele regels of normen van de omgeving eigen maken. De emotionele regels (wanneer, waar en op welke manier emoties getoond mogen worden) verschillen sterk per cultuur en het voorbeeld van de ouders in het eigen maken van deze regels is essentieel. 

Eigen maken emotionele regels

Het geleidelijke proces van het eigen maken van de emotionele regels begint al vroeg door de invloed van de ouders. Gedurende de eerste maanden van de babytijd leren kinderen al om ‘negatieve’ emotionele uitdrukkingen te onderdrukken. Dit komt omdat ouders met name gezichtsuitdrukkingen die horen bij interesse, blijdschap en verbazing imiteren en in veel mindere mate gezichtsuitdrukkingen die horen bij angst of woede.

Pas vanaf drie jaar kunnen kinderen een gezichtsuitdrukking aannemen, die zij niet daadwerkelijk voelen. Kinderen van alle leeftijden vinden het makkelijker om positieve expressies als verrassing en blijdschap te acteren, dan negatieve expressies als angst en woede. Wanneer kinderen naar school gaan worden zij zich meer bewust van de emotionele regels en normen van de omgeving. In het begin zullen zij zich met name aanpassen om straf te vermijden en om goedkeuring te krijgen van de juf of meester. Later gaan zij ook daadwerkelijk inzien dat deze regels van waarde zijn om op een harmonieuze en sociale manier in het leven te staan.

Lees ook:

Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen