Mijlpalen ontwikkeling sociale contacten

 In mijlpalen

Mijlpalen in de ontwikkeling van de sociale contacten

Wanneer ontstaat de hechting tussen ouder en kind, neemt de eenkennigheid van kinderen af, beginnen contacten met opa en oma te ontstaan en gaan kinderen met andere kinderen spelen? Verder lezen over alle mijlpalen in de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen? Dan raden wij het boek Kind in ontwikkeling aan, waarin overzichtelijke schema’s met mijlpalen van de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen zijn opgenomen. 

Wanneer ontstaat eenkennigheid bij kinderen? Wanneer neemt de eenkennigheid bij kinderen af? Wanneer leren kinderen samenspelen? Wanneer gaan kinderen fantasie en rollenspellen spelen? In onderstaand schema zijn de mijlpalen in de ontwikkeling van de sociale contacten van baby, dreumes, peuter en kleuter  weergegeven. Lees ook de tips om de ontwikkeling te stimuleren en over problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het boek Spelenderwijs verbinden en hechten vinden wij een aanrader voor iedereen die spelenderwijs de relatie tussen ouder en kind wil verbeteren.

Boekentips sociale en emotionele ontwikkeling kinderen: 

  1. Kind in ontwikkeling, A.C. Bilo
  2. Mensenkinderen, S. Pont
  3. Ontwikkelingspsychologie, R. S. Feldman
  4. Handboek sociaal-emotionele vaardigheden, E. Scholte
  5. De lastige kleuter, B. van der Grift
  6. Prachtig lastig, C. van Wensen
  7. Primaire reflexen, M. Mulder
  8. Hechtingsproblemen bij kinderen, A. Thoomes-Vreugdenhil
  9. Hechtingsstoornissen bij kinderen, N.P. Rygaard
  10. Spelenderwijs verbinden en hechten, M. Mets
Leeftijd

Omschrijving sociale contacten

0-10 maanden

  • Het kind heeft vrijwel alleen contact met de ouders, voelt zich één met de ouders. In deze fase is sprake van een algemene gerichtheid op mensen.

7-10 maanden

  • De ontwikkeling van de eenkennigheid. Hechting tussen ouder en kind ontstaat.

13 maanden

  • Het kind gaat zich opnieuw richten op anderen, eenkennigheid neemt af
  • Contacten met anderen volwassenen (opa en oma) ontstaan en beginnend contact met andere kinderen. Het kind gaat zich ook hechten aan anderen en kan zich hier ook veilig voelen.

2 jaar

  • Het contact met andere kinderen neemt toe . Het kind speelt nog niet echt samen, maar doet zijn activiteit ‘naast’ anderen. Hij ervaart dat andere kinderen ‘lastig’ kunnen zijn en hem hinderen bij het spelen van zijn spel.

3 jaar

  • Het contact met andere kinderen en volwassenen ontwikkelt zich steeds beter. Het kind gaat al beter samenspelen. Door het contact en spel met andere kinderen en in andere situaties (crèche), ervaren de kinderen dat elders andere regels kunnen gelden.

4 jaar

  • Op deze leeftijd leert het kind echt spelenderwijs sociaal gedrag. Fantasie- rollenspellen gebeuren veel.

Lees ook:

Boekentips sociale en emotionele ontwikkeling stimuleren: 

  1. Sociaal vaardig, S. Pont
  2. Spelletjes voor sociale competentie, R. Portmann
  3. De ik-fabriek, C. van Wensen
  4. Het hele brein, het hele kind, D. J. Siegel
  5. Als je van spelen leren kan, N. Flamang
  6. Kids’ Skills, B. Furman
  7. Mission Possible, C. Beumer
  8. Helpende gedachten, A. de Vreede

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen

0