Een onrijpe pengreep corrigeren bij kinderen?

 In Vraag en antwoord

Men zegt mij al jaren dat ik “verkeerd schrijf”. Toch heb ik ‘rijpe pengreep nummer 2‘. Op dit moment geef ik les als kleuterjuf en moeten we steeds pengreep nummer 3 aanleren. Ik zie sommige kleuters rijpe pengreep nummer 2 (zoals mezelf) gebruiken. Moet ik hen in principe corrigeren?

Verkeerde pengreep corrigeren

Ik ben Remedial Teacher en oud-kleuterjuf. Mij is altijd geleerd dat je zelf nooit de verkeerde pengreep mag laten zien aan de kinderen in je klas. Je moet te allen tijde voorkomen dat je een verkeerd voorbeeld geeft. De vraag is echter of jouw pengreep verkeerd is. Het antwoord daarop is ja en wel om de volgende reden. Bij de pengreep die jij hanteert ligt namelijk je duim over je wijsvinger. Ze moeten echter tegenover elkaar liggen om de pen beter te kunnen sturen. De pen moet echt losjes tussen de duim en wijsvinger inzitten, vooral ook om te voorkomen dat je kramp krijgt bij het schrijven.

Wanneer rijp voor goede pengreep?

In de meeste boeken die ik er nog even op nageslagen heb, wordt met nadruk gezegd dat je kinderen altijd moet corrigeren als zij een verkeerde pengreep hebben. Maar je moet natuurlijk niet vergeten dat die verkeerde greep ook te maken kan hebben met hun ontwikkeling. Een goede pengreep is alleen mogelijk als de duim kan opponeren (als je de duim tegenover de vingers kunt plaatsen). Zolang kinderen dit nog niet kunnen, kan je geen driepuntsgreep van hen vragen. Op de leeftijd van 3 jaar kun je geen goede pengreep verwachten, omdat kinderen die dan vaak nog niet kunnen maken. Vanaf 5 jaar mag je verwachten dat kinderen de juiste pengreep kunnen hanteren en dan mag je deze eisen van een kind (lees ook over de ontwikkeling van de penvatting).

Dynamische driepuntsgreep

De goede pengreep is nummer 1 (de dynamische driepuntsgreep). Deze kunnen alle kinderen maken, zowel links- als rechtshandigen en hij zal geen klachten geven. Waar je op moet letten bij linkshandige kinderen is dat zij het potlood iets hoger vasthouden. Zo kunnen zij hun werk blijven zien.

Materialen om driepuntsgreep te oefenen:

  • insteekkralen of insteekmozaïek
  • de kralenplank
  • kralen rijgen
  • bouwen met kleine blokjes
  • spelen en mikken met knikkers
  • naald, draad en borduurkaarten
  • reepjes papier scheuren
  • vouwen
  • tolletjes draaien
  • kleine figuren arceren en inkleuren met ronddraaiende bewegingen (open de bijlage voor voorbeelden van oefeningen)

Ook vond ik nog een leuk versje (afgeleid van Duimelot en geschreven door Nathalie Verhoeve) dat je misschien kunt gebruiken:

“op de pen, op de pen.” zei Duimelot.
“Ik ga tegenover je.” zei Likkepot.
“Waar moet ik dan zitten?” zei Lange Jan.
“Ga jij er maar onder.” zei Ringeling.
“Dan is de pengreep klaar!” zei het kleine Ding.

Uit het boek: pak je pen door Else Kooijman/ Madeleine van Mierlo en Chiel Natzijl
Hierin staat ook een stap voor stap beschrijving met foto’s hoe je kinderen de juiste pengreep kunt aanleren.

Ik wens je veel succes!

Lees ook:

Showing 5 comments
  • Suzanne
    Beantwoorden

    Laat een kindje een stukje papier ( tissue) vasthouden met de ringvinger en pink en daarna een pen pakken, dan is de pengreep in ene goed duidelijk, gaat dan natuurlijk. Beide kinderen van mij leerde het zo met 3 jaar.

    • Erica Kruijk
      Beantwoorden

      Beste Suzanne,

      Ik heb het uitgeprobeerd en zie de overeenkomt niet. Een pen klem je niet tussen 2 vingers, een tissue wel, anders valt hij. Bij een juiste pengreep rust de pen op de middelvinger en wordt hij geleidt door de wijsvinger en duim. Je moet hem zeker niet vastklemmen.

  • Felicia Nederbiel
    Beantwoorden

    Meer een nieuwsgierigheids vraag. Mijn dochter, nu 1,5 jaar, kan een potloot volgens de pengreep vasthouden. Is dit srandaard, want mijn zoon van 3,5 jaar doet dit niet altijd en zij wel.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen

0