Circuit Maze review

In speelgoed

Deze recensie van Circuit Maze is geschreven door Luuk. Luuk is 11 jaar en test de spelletjes voor Kijk op Ontwikkeling samen met zijn zusje van 8 jaar en neefjes en nichtjes.

Circuit Maze samengevat:

Circuit Maze is een educatief spel dat is ontworpen om kinderen te leren over elektriciteit en circuits. Het doel van het spel is om een stroomkring te bouwen die een lampje doet branden. Het is enorm verslavend en echt een uitdaging om de opdrachten steeds voor elkaar te krijgen. Het spel is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar, maar ook volwassenen kunnen er plezier aan beleven. Het spel is ook echt een aanrader als aanvulling op het lesprogramma in groep zes, zeven en acht.

Circuit Maze review

Wat is Circuit Maze?

Circuit maze is een leuk en uitdagend spel van ThinkFun. Het bestaat uit plastic blokjes waar je elektriciteit door kunt laten lopen zodat er lichtjes gaan branden. Door het spel te spelen leer je een beetje hoe elektriciteit werkt. Er zijn 60 challenges met verschillende moeilijkheidsgraden. Eigenlijk zijn het een soort puzzels die je steeds moet oplossen.

In het begin vond ik de makkelijkste opdrachten (groen) al best moeilijk. Maar op een gegeven moment word je handiger in het spel en is het mij gelukt om ook de moeilijkste opdrachten (rood) voor elkaar te krijgen. Het spel kan je in je eentje spelen maar ook omstebeurt of elkaar helpen.

Hoe werkt het spel?

Circuit Maze is een denkspel met bouwsteentjes die dus elektriciteit doorlaten en lichtjes. Het doel van het spel is om de + en de – met elkaar te verbinden zodat er lichtjes gaan branden of juist niet. Dit wordt een stroomkring genoemd. In de gebruiksaanwijzing staat ook uitgelegd wat voor soort stroomkringen er bestaan. Ook wanneer een stroomkring niet goed is en je kortsluiting krijgt.

Je kiest eerst een opdracht van makkelijk tot heel moeilijk (groene, gele, blauwe of rode opdracht). Op de opdrachtkaart staat welke elektrische onderdelen (batterij, schakelaar, lichtjes en tussenstukken met metalen stripjes) je in totaal nodig hebt. Op de kaart kan je ook lezen hoe je de stukjes op het speelbord moet zetten. Alleen niet alle stukjes staan ingetekend. Je moet dus zelf bedenken waar de ontbrekende stukjes moeten komen, zodat de lampjes gaan branden. Als je het echt niet weet kan je de kaart omdraaien en zie je het antwoord.

ciruit-maze-spel-opdrachten
circuit-maze-denkspel-stroomkringen

Wat is er leuk aan Circuit Maze?

Ik vind Circuit Maze een heel leerzaam denkspel en bouwspel. Het heeft me veel geleerd over elektriciteit en hoe stroomkringen werken. Ik heb ook geleerd om op een logische manier te denken en om problemen op te lossen. Het is echt heel leuk om te zien hoe alles werkt als je eenmaal de juiste combinatie van componenten hebt gevonden! Het is niet altijd heel makkelijk en dus best uitdagend. Maar je wil gewoon heel graag dat de juiste lichtjes gaan branden dus blijf je maar doorgaan met proberen. Heel erg verslavend! En ik vond het ook heel leuk om zelf eigen stroomkringen te bedenken, zonder de opdrachtkaarten.

Vanaf welke leeftijd is Circuit Maze geschikt?

Circuit Maze is in principe ontworpen voor kinderen vanaf 8 jaar en ouder. Het spel was nog te moeilijk voor mijn jongere neefjes en nichtjes van 3 tot 6 jaar. Mijn zusje van 8 jaar had wel echt nog hulp nodig en vond het alleen leuk om samen de opdrachtkaarten te doen. Mijn neefje van 7 vond het ook leuk om alleen te spelen, maar was vooral bezig met eigen stroomkringen te maken en nog niet echt met de opdrachtkaarten. Samen doen en kijken vonden ze wel heel erg leuk en interessant.

circuit-maze-cognitieve-ontwikkeling

Wat vindt mijn vader van Circuit Maze?

Circuit Maze lijkt qua opzet een beetje op de denk- en puzzelspellen van Smartgames. Smartgames vind ik vaak erg goed en zeer leerzaam voor kinderen. Circuit Maze doet zeker niet onder aan deze spellen. Sterker nog; ik vind Circuit Maze misschien nog wel leuker! Dit komt omdat het niet alleen een soort puzzels is, maar je ook echt met stroom bezig bent en hier gelijk veel van opsteekt. De lichtjes aan of uit geven ook heel direct aan of je de puzzel goed of fout hebt gemaakt. Qua vormgeving zien de Smartgames er misschien net even aantrekkelijker uit dan de spellen van ThinkFun, maar dat is denk ik ook een kwestie van smaak.

Mijn kinderen waren in elk geval erg geboeid en enorm gebrand om de juiste oplossing steeds te vinden. Mijn zoon van 11 kan het volledig zelfstandig spelen en mijn dochter van 8 had nog wel begeleiding nodig. Ik denk dat Circuit Maze ook een erg geschikt spel is als uitbreiding op de leerstof voor groep 6, 7 en 8 van de basisschool. Of bijvoorbeeld als verrijkingsstof voor kinderen die verdieping nodig hebben. Met dit spel stimuleer je spelenderwijs de cognitieve ontwikkeling van kinderen.

Circuit Maze kopen?

(Onderstaande linkjes brengen je naar bol.com)