Ontwikkeling van de (glim)lach bij kinderen
Wanneer en hoe ontstaat de eerste glimlach van een baby? De ontwikkeling van de glimlach kan op basis van interactiemogelijkheden en op basis van verandering van uitlokkende stimuli worden beschreven.
Hoe en wanneer ontstaat de eerste glimlach bij baby’s?
Leeftijd |
Fase-indeling naar interactiemogelijkheden |
0 tot 8 weken |
- de glimlach gebeurt reflexmatig
- voornamelijk ontstaat de glimlach in de slaap
- de lach is vaak heel klein en vluchtig
|
8 weken tot 7 maanden |
- ontstaan van het sociaal glimlachen
- er is nu sprake van bewust lachen
- na het bewust lachen gaat het kind actief deelnemen aan het veroorzaken en het continueren van hetgeen wat hem aan het lachen maakt.
|
vanaf 7 maanden |
- selectief sociaal glimlachen
- het kind reageert voornamelijk alleen nog op stimuli aangeboden door geselecteerde en bekende individuen.
|
Leeftijd |
Fase-indeling naar uitlokkende stimuli |
0 tot 8 weken |
- de vroege buwuste glimlach zal in het algemeen als eerst optreden als reactie op de stem van de moeder
- na 1 maand gaat een kind reageren op een bewegend gezicht
|
8 weken tot 3 maanden |
- de meeste kinderen gaan vanaf 3 maanden breeduit glimlachen bij het opzeggen of zingen van bepaalde rijmpjes en liedjes
- kinderen hebben voldoende aan een eenvoudige visuele prikkel om te gaan lachen, bijvoorbeeld een paar getekende oogachtige stippen
|
3 tot 5 maanden |
- nu is een combinatie van ogen en diverse gelaatstrekken noodzakelijk om een lach te ontlokken, het kind maakt nog geen onderscheid tussen glimlachende, boze of huilende gezichten
|
vanaf 5 maanden |
- om een glimlach te ontlokken is beweging van de mond noodzakelijk, het kind gaat nu onderscheid maken tussen de verschillende gelaatsuitdrukkingen
|
vanaf 6 maanden |
- een tekening met gelaatsuitdrukkingen (tweedimensionaal) is nu niet meer voldoende om een lach uit te lokken, het kind heeft nu behoefte aan diepte in het gelaat (driedimensionaal)
|
vanaf 7 maanden |
- vanaf deze leeftijd worden kinderen selectiever in hun reacties en zullen alleen nog reageren op enkele specifieke en bekende gezichten
|
Bovenstaande schema’s zijn een bewerking van het hoofdstuk 3.4 uit het boek Kind in Ontwikkeling van Rob A.C. Bilo / Dr. Henk W.A. Voorhoeve
Lees ook: