Ontwikkeling van een kind op school: hoe een voorstelling daaraan kan bijdragen
Voorstellingen worden vaak gezien als een leuk uitstapje, maar ze dragen op veel vlakken ook bij aan de ontwikkeling van kinderen. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling op cognitief, sociaal en emotioneel vlak. In het onderstaande artikel zetten we op een rij hoe een voorstelling meer is dan alleen vermaak en een leuke afwisseling in het lesprogramma.

Verbeelding en creatief denken worden geprikkeld
Een kind dat zich ontwikkelt is natuurlijk erg belangrijk. Zo kan een voorstelling van grotebroer.nl dit natuurlijk stimuleren. Door middel van een voorstelling leren kinderen namelijk om buiten de gebaande paden te denken dan dat ze normaal doen. Op die manier krijgt fantasie de ruimte om zich in de vrije loop te laten gaan en dit is voor een kind heel belangrijk. Zo leren ze om probleemoplossend te kunnen denken en krijgen ze een betere taalontwikkeling. Denk aan een toneelstuk waarin dieren praten of werelden ontstaan die ze zelf niet kunnen bedenken. Op die manier wordt de verbeelding en het creatief denken geprikkeld bij een kind.
Inlevingsvermogen en emoties begrijpen
Een voorstelling wordt natuurlijk gevoerd door acteurs. Een voorstelling kan op deze manier emoties tot leven brengen op een veilige manier. Kinderen kunnen zich bovendien inleven in de personages, in de situaties en bepaalde keuzes die aan bod komen in de voorstelling. Kinderen ontwikkelen zo hun inlevingsvermogen en kunnen emoties beter begrijpen en hoe ermee wordt omgegaan, vooral in complexe situaties.
Versterking van taal en communicatie
Door middel van voorstellingen van Grote Broer wordt een kind ook beter in taal en communicatie. Verhaalstructuren kunnen ze gaan leren ontdekken, ze krijgen nieuwe woorden te horen en ook de zinsopbouw. Alles komt namelijk voorbij in een goed toneelstuk. Kinderen kunnen na afloop van de voorstelling zelf navertellen wat er allemaal is gebeurd, ze spelen sommige voorstellingen na of ze beginnen erover te schrijven. Dit sluit allemaal goed aan bij taalonderwijs en begrijpend luisteren.
Nieuwe vormen van leren buiten het boekje
Leren uit een boek of vanaf papier: het ene kind vindt dit een fijne manier, terwijl voor het andere kind toch liever de voorkeur uitgaat naar een andere vorm van leren. Een voorstelling is niet alleen leuk, het is ook leerzaam. Een voorstelling is juist een visuele en auditieve leerervaring dat kinderen aanspreekt. Bovendien zorgt een voorstelling voor afwisseling en daarnaast kan een voorstelling ook leerzaam zijn in de vorm dat er een bepaalde lesstof wordt verwerkt in de voorstelling.
Sociale beleving en groepsvorming
Tijdens een voorstelling ben je natuurlijk met je eigen gedachten. Toch is samen naar een voorstelling kijken, goed om een gedeelde ervaring te vormen. Dit zorgt ervoor dat het groepsgevoel gaat groeien, dat de klasdynamiek zichtbaar wordt en dat er ruimte komt voor gesprek met elkaar. Zeker als het een voorstelling is met een bepaalde mening of een actueel standpunt. Op die manier is er nog na de voorstelling ruimte om een discussie te voeren of om te reflecteren samen. Op die manier wordt het groepsgevoel duidelijk bij iedereen en is dat dus een pluspunt van een voorstelling.
Draagt bij aan zelfvertrouwen en expressie
Een voorstelling kan kinderen inspiratie geven. Denk ook aan inspiratie in de vorm van zelf durven te spreken, bewegen of op te treden. Vooral bij voorstellingen waar kinderen aan mee moeten werken, kan het ervoor zorgen dat het zelfvertrouwen kan groeien. Kinderen moeten bijvoorbeeld gaan spelen, zingen of iets uitbeelden voor een groter publiek. Het is een manier voor kinderen om zichzelf uit te drukken.
Stimuleert rust, aandacht en verwondering
Als laatste is het voor een kind ook wel heel lekker om eens te kunnen ontspannen. Zeker in een wereld vol met prikkels en schermen. Tijdens een voorstelling leert het kind zich even volledig te concentreren. Een donkere zaal, een stilte en de opbouw van de spanning behoren allemaal tot een stukje ervaring die ze helpen focussen. Het is prettig voor een kind om eens goed te kijken wat er gaande is op dat podium en om eens niet van een scherm af te lezen.