Tips zelfstandig veters strikken

 In Tips

Stimuleren zelfstandig veters strikken kind

Veters strikken kan voor veel frustratie zorgen bij kinderen en hun ouders. Het strikken van veters vereist motorische planning, motorisch coördinatie, een goed ontwikkelde fijne motoriek vereist, concentratie, geheugen en motivatie.

Het is niet zo gek dat veel kinderen dus moeite hebben bij het aanleren van veters strikken. Als kinderen nog niet de vaardigheden beheersen om veters te kunnen strikken, kunnen zij faalangstig worden en gedemotiveerd raken.

De ingewikkelde handeling veteren:

  • Het kind pakt in iedere hand het uiteinde van de veter.
  • Uiteinde A wordt over uiteinde B geslagen
  • Uiteinde A wordt onder uiteinde B doorgehaald om een halve knoop te vormen
  • Beide uiteinden worden stevig aangetrokken
  • Aan uiteinde A wordt een halve lus gevormd, die stevig op de halve knoop wordt gedrukt
  • De lus van uiteinde B wordt door de opening gehaald en zelf ook een halve lus vormen
  • Aan beide lussen wordt tegelijkertijd getrokken, zodat de strik stevig vast blijft zitten

Tips en strategieën voor het aanleren van veters strikken

  • Dwing je kind niet als het kind nog niet rijp is voor het veters strikken. Gebruik tot het kind er rijp voor is schoenen met elastische veters die niet los gemaakt te hoeven worden, klittenband of gespen. Soms zijn gespen ook nog te moeilijk voor kinderen.
  • Koop een paar veters in een andere kleur dan die in de schoenen zit. Knip de veters in het midden door, knoop van iedere kleur een stuk aan een stuk van de andere kleur en rijg de veter met twee kleuren opnieuw in de schoen. De twee uiteinden van de veter in de schoen hebben een andere kleur. Je kind kan de handelingen voor het veters strikken nu beter volgen en nadoen.
  • Kinderen hebben baat bij het opdelen van het proces veters strikken in deeltaken. Het kind doet de eerste deeltaak of handeling van het veteren zelf uitvoeren en de opvoeder maakt de andere deeltaken af. Het kind kijkt vervolgens mee en kan mogelijk na een aantal keer meegekeken hebben naast deeltaak 1 ook deeltaak 2 uitvoeren.
  • Sommige kinderen leren juist prettiger als zij de laatste deeltaak of handeling mogen uitvoeren. De opvoeder voert in dit geval alle deeltaken uit, behalve de laatste deeltaak. Het kind kijkt mee en maakt de handeling van het veterstrikken af. Ook hier laat je het kind steeds meer handelingen zelfstandig uitvoeren. Van de laatste tot de uiteindelijk de eerste handeling.

Lees ook:

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen