Stimuleren cognitieve ontwikkeling peuter

 In Tips

Hoe stimuleer je het denken en leren van je peuter?

Een peuter leert door van alles uit te proberen en al zijn ontdekkingen en nieuw verworven vaardigheden oeverloos te herhalen. Het opzoeken van de grenzen van wat wel en niet mag en de mogelijkheden van het eigen lichaam worden opgezocht en spelen met leeftijdsgenootjes wordt steeds interessanter.

De wereld is voor jouw peuter één groot spannend avontuur en het kind wil vaak veel meer dan dat hij van jou als ouder mag. Toch is het belangrijk om jouw kind voldoende ruimte te geven om de wereld te verkennen, zodat hij zich optimaal kan ontwikkelen.

Tips en spelletjes om denken en leren te stimuleren peuter

  1. Als kinderen twee jaar oud zijn leren zij kleuren te benoemen, maken zij kennis met letters en cijfers en leren zij tellen. Door tijdens een wandeling samen de kleuren van auto’s te noemen en bijvoorbeeld bomen te tellen, stimuleer je dit spelenderwijs.
  2. Puzzels zijn leerzaam en vinden peuters erg interessant. Puzzels zijn te krijgen in allerlei moeilijkheidsgraden en stimuleren zelfstandig denken en inzicht.
  3. Geef kinderen allerlei kleine, voor hun uitdagende, opdrachtjes. Laat ze zelf hun sokken aantrekken en als dit al lukt, de schoentjes. Leg kinderen uit dat het handig is om een sok een stukje op te rollen en schoenen eerst los te maken alvorens aan te trekken. Leer wat de voorkant van een trui is en het verschil tussen knopen en een ritssluiting.
  4. Kinderen spelen graag het ‘doen alsof spel’. Hierin kunnen zij allerlei sociale rollen en dagelijkse gebeurtenissen uitbeelden. Bijvoorbeeld namaak-eten maken in een keukentje, spulletjes kopen of verkopen in een winkeltje of luiers verschonen bij een pop. Bij oudere peuters zijn verkleedspullen en een oude mobiele telefoon fantastisch om tijdens dit spel te gebruiken.
  5. Kleine huishoudelijke opdrachtjes vinden peuters leuk om te doen; helpen bij het verzamelen van bladeren in de tuin (in hun eigen kruiwagen) en helpen met afwassen door bijvoorbeeld hun eigen bordje en beker in een eigen afwasteil te mogen schoonmaken.
  6. Wanneer kinderen drie jaar oud zijn kunnen zij zich vaak al een kwartier of langer concentreren op één bezigheid. Kleuren benoemen is nu niet meer zo interessant, maar wel het werken met kleuren! Verven en vooral het mengen van de kleuren is interessant. Grote houten kralen van verschillende kleuren, vorm en grootte stimuleren kinderen om te tellen, te sorteren en bijvoorbeeld te rijgen.
  7. Peuters hebben nu begrip van de meeste wiskundige basisvormen en vinden het boeiend om puzzels met cirkels, vierkanten en ovalen te oefenen.
  8. Knutselen met allerlei materialen, zoals klei, zand, water, karton is goed voor de ontwikkeling.
  9. Tussen de drie en vier jaar vinden kinderen kleuren en tekenen steeds interessanter. Het krassen en rondjes tekenen, maakt plaats voor de eerste ‘kop-poot’ tekeningen. Hierdoor doet het kind verdere kleurenkennis op en krijgt nog meer begrip van vormen en de wereld om zich heen.

Speelgoedtips: alfabetpuzzel, letterpuzzel, constructie- en bouwspeelgoed, poppenhuis, speelgoedmicroscoop en vergrootglas, verkleedkleren en maskers, magnetische cijfers, een eigen radiootje

Lees ook:

Comments
pingbacks / trackbacks

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen