Dreumes of peuter wil niet naar bed

 In Tips

Tips voor als je kind niet naar bed wil

Het hoort bij de leeftijdsfase van de dreumes en peuter, maar als ouder kan je moedeloos worden van een kind dat maar niet rustig naar bed wil gaan. Welke strategieën zijn er om kinderen rustig op bed te krijgen?

Helaas is er niet één simpele oplossing voor dit probleem. Alle kinderen en ouders met bijbehorende opvoedstijl zijn anders. Toch is er wel een algemene aanpak en zijn er standaard tips die de meeste ouders en kinderen zullen helpen bij een betere nachtrust.

Algemene aanpak naar bed gaan

  1. Kijk goed naar het bioritme van jouw kind. Alle kinderen zijn anders, maar bijna alle kinderen geven wel een bepaald signaal af als zij moe zijn. Wees hier als ouders alert op en zorg ervoor dat jouw kind niet over zijn vermoeidheid heen raakt.
  2. Breng je kind volgens een vaste volgorde naar bed, gebruik een bedritueel. Kinderen houden van voorspelbaarheid en duidelijkheid. Het is niet handig om het bedritueel te eindigen met de vraag ‘of hij lekker gaat slapen?’. Hierdoor geef je jouw kind een keuze en kan je in een machtsstrijd verwikkeld raken. Sluit liever af met: ‘ik wil dat je lekker gaat slapen, tot morgen’.
  3. Stap na het bedritueel op en ga direct de kamer uit. Laat je niet verleiden om nog een glaasje water te pakken, een extra kus te geven, toch het lichtje nog aan of juist aan te doen of toe te geven aan andere strategieën van jouw kind. Het is slimmer om deze strategieën voor te zijn, door deze mee te nemen in het bedritueel. Ook kan je als onderdeel van het bedritueel nog jouw kind de mogelijkheid geven één ding te vragen, daarna mogen geen vragen meer gesteld.
  4. Als jouw kind gelijk gaat huilen, komt niet gelijk terug. Spreek met jezelf (en je partner) af, hoe lang jullie het kind laten huilen. Een richtlijn is minimaal 3 tot maximaal 10/15 minuten. Blijft jouw kind huilen, loop dan terug naar de kamer en probeer je kind op een neutrale manier rustig te krijgen door bijvoorbeeld op je knieën bij het bed te gaan zitten, een kus en aai over de bol te geven en rustig te herhalen waar het bedritueel mee is afgesloten: ‘ik wil dat je lekker gaat slapen, tot morgen’. Laat je niet verleiden door jouw kind op te tillen, boos te worden of juist te lief en enthousiast te zijn.
  5. Herhaal dit ritueel net zolang totdat jouw kind in slaap is gevallen. Je kan het ritueel steeds soberder maken door op een gegeven moment alleen nog de kus te geven en niet meer te praten. Ook kan je na een aantal dagen jouw kind steeds iets langer laten huilen voordat je gaat kijken.

Let op: Over het algemeen is direct effect te zien door middel van deze aanpak. Als deze aanpak een week lang consequent is doorgevoerd en er bijna nog geen verbetering is opgetreden, is er mogelijk iets anders aan de hand of andere aanpak nodig. Kijk naar de oorzaken en andere tips bij slaapproblemen en/of schakel professionele hulp in.

 Algemene tips voor als jouw kind niet wil slapen

  1. Zorg voor niet te veel prikkels overdag en zeker niet vlak voor het slapen gaan:
    Door drukke stoeispelletjes en (drukke) televisiebeelden vlak voor het slapen gaan vallen kinderen moeilijker in slaap. Voorkom te veel prikkels door de leefomgeving van het jonge kind aan te passen. Breng het kind niet onnodig in aanraking met indrukken die niet passen bij zijn leeftijd en nog niet te plaatsen zijn voor hem. Verplaats je in de ervaringswereld van jouw kind! Een kind heeft een van nature gelijkmatig en langzaam tempo!
  2. Bouw de dag af door middel van een rustige periode:
    Heeft jouw kind te veel prikkels opgedaan gedurende de dag, bouw dan de dag af door af te sluiten met een rustige periode. Gedurende deze rustige periode kan het kind alvast indrukken verwerken en hoeft dit niet meer in bed gedaan te worden. Je kan voor een rustige periode zorgen door zelf rustig te bewegen en gedempt en weinig te spreken. Verder kan een warme douche en massage ontspannend zijn, om vervolgens rustig op de kamer nog heel even te spelen met rustgevend speelgoed, niet te fel licht en eventueel zachte, rustige muziek.
  3. Laat jouw kind het verhaal van zijn dag vertellen:
    Het kan jouw peuter helpen om de gebeurtissen en belevenissen van de dag te verwerken door hem zijn verhaal van de dag te laten vertellen. Voor jongere kinderen, kan jij ook zelf op een rustige manier de dag doornemen.
  4. Wees als ouders een team!
    Zorg dat je het met elkaar eens bent over de aanpak. De algemene aanpak zoals hierboven beschreven kan een leidraad zijn die toegepast kan worden. Uiteraard zijn er verschillen tussen beide opvoeders, maar op hoofdlijnen moet dezelfde aanpak gehanteerd worden. Dit geeft duidelijkheid voor het kind en vermindert ook de kans dat jullie als ouders uit elkaar gespeeld worden.
  5. Bepaal naast het bedritme, ook het dagritme!
    Zoals eerder beschreven vragen kinderen om duidelijkheid en structuur. Door een regelmatige dagindeling (opstaan, aankleden, ontbijt, alleen spelen, samen spelen, middageten, etc.), geef je jouw kind deze structuur en geef je ook het signaal af dat jij als ouder het ritme bepaald. Door het jonge kind nog niet te veel keuzes te geven overdag, zal hij ’s avonds ook minder snel het ritme willen bepalen.

Wat als niks helpt?

Het is niet raar om bij slaapproblemen (kortdurende) professionele hulp in te schakelen. Vaak worden de problemen door de slechte nachtrust alleen maar groter. Een paar simpele tips van een buitenstaander kunnen zeer verhelderend zijn. Neem contact op met één van de professionals van Kijk op Ontwikkeling of een professional bij jou in de buurt.

Lees ook de artikelen:

Leave a Comment

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen