Aanpakken claimgedrag dreumes en peuter

 In Tips

Hoe pak je claimgedrag aan van je dreumes of peuter?

Een dreumes of peuter die de hele dag aandacht vraagt, niet even alleen naar het toilet kunnen. Welke jonge ouder herkent dit niet? Hoe pak je claimgedrag van jonge kinderen aan? Lees de tips in dit artikel op welke manier je deze afhankelijkheid van je dreumes of peuter kan doorbreken.

Aanpakken van claimgedrag

Stap 1: krijg inzicht in het claimgedrag van je kind
Ga allereerst na wanneer je dreumes of peuter aandacht vraagt:
Is dit de hele dag door, als het kind moe is, zich verveelt, of alleen in moeilijke situaties?
Ga vervolgens na hoe het aandacht vragen bij je dreumes of peuter begint:
Hangt het kind aan jouw benen, kruipt het op schoot, wil het alleen met jou spelen, stelt het voortdurend vragen, of wordt het bijvoorbeeld boos en gaat schreeuwen, gillen, huilen ofzelfs geweld gebruiken?
Ga ook na hoe jij omgaat met dit dwingende gedrag van je kind:
Ga je op het gedrag in, op welke manier? Geef je toe, raak je geprikkeld, ga je de strijd aan? Wat doe je na afloop van de situatie? Voel je je schuldig en ga je extra aardig doen? Probeer je toekomstige situaties te voorkomen door extra lang of veel te spelen met jouw kind?
Tot slot ga na bij wie je kind dit gedrag vertoont:
Bij één of allebei de opvoeders, ook bij het kinderdagverblijf, opa en oma en de buren?

Stap 2: doorbreek de vicieuze cirkel van claimgedrag
Bedenk samen met jouw partner een plan van aanpak om het claimgedrag te doorbreken. Neem hier de wetmatigheden van claimgedrag in mee. Alle kinderen die claimen willen in de basis graag bij de ouder zijn, helemaal als hij zich rottig of verveelt voelt. Als het claimen niet het gewenste resultaat oplevert zullen zij zich gaan verzetten door zielig te doen, te huilen, of op een andere manier schuldgevoelens bij jullie als ouders op te wekken. Als jullie als ouders hier op in gaan (en het kind hier winst bij voelt), blijft de vicieuze cirkel van claimgedrag in stand!
Op basis van stap 1 hebben jullie als opvoeders waarschijnlijk voldoende inzicht gekregen in de situatie. Wanneer komt het claimgedrag voor, bij wie, hoe ontwikkelt het zich en hoe wordt hier op ingegaan? Leer ook van elkaar. Waarom komt het bij opvoeder B en de opa’s en oma’s bijvoorbeeld niet voor, wat doen zij anders?

Tips voor het doorbreken van claimgedrag

  1. Breng structuur aan in het geven van aandacht. Altijd klaar staan voor jouw dreumes of peuter hoeft niet! Vaak is het beter om verschillende momenten op de dag van 100% aandacht in te bouwen voor jouw kind, dan de hele dag tussen de bedrijven door halve aandacht. Bijvoorbeeld: nu ga ik samen met jou een boekje lezen, daarna wil ik dat jij even zelfstandig gaat spelen.
  2. Werk aan de basiszekerheid van jouw kind en bouw emotionele zelfstandigheid op. Wanneer een kind de opvoeder niet direct meer voor elk wissewasje nodig heeft, heeft dit een positief effect op het claimgedrag. Leer jouw kind van jongs af aan en in kleine stapjes per keer, verschillende vormen van (emotionele) zelfstandigheid. Laat jouw kind even alleen spelen in de box of in de kamer, moedig je kind aan om even alleen te spelen en leer hem om zichzelf te kunnen troosten. Kan hij ook boosheid of verdriet overwinnen door op zijn kamer met zijn speelgoedhamer te slaan of zijn lievelingsknuffel te knuffelen? In de basis moet je proberen als ouder het kind niet overal voor te willen behoeden, maar het kind weerbaar te maken om zelf de problemen te overwinnen. Het kind krijgt hierdoor meer zelfvertrouwen.
  3. Bouw (extreme) lichamelijke afhankelijkheid af. Geef jouw kind niet de hele dag door lichamelijke knuffels, maar bouw hier speciale momenten voor in gedurende dag. Bijvoorbeeld bij het wakker worden, in de middag en voor het slapen gaan. Tussendoor zal jouw kind best nog aandacht vragen. Dit kan je best geven, maar bewaar jouw speciale knuffels voor de speciale momenten van de dag.
  4. Stel geleidelijk aan meer grenzen en laat jouw kind steeds meer zelf probleempjes overwinnen. Wanneer jouw kind opgetild wil worden in een moeilijke situatie, kan je aangeven dat hij jou een handje mag geven. Als jouw kind op schoot wil, kan je aangeven dat hij naast je mag komen zitten. Als jouw kind wil dat jij iets voor hem oplost tijdens het spelen, geef je aan dat je hem best wilt begeleiden, maar hij het zelf moet doen. Et cetera.

Aanpak voor het voeren van een telefoongesprek

Voordat je een telefoongesprek wilt voeren is het aan te raden om even 100% aandacht te geven aan jouw kind. Speel samen een spelletje of lees een boekje voor. Jouw kind heeft als het goed is al geleerd om ook even alleen te kunnen spelen. Geef duidelijk na het spelletje aan dat jij nu gaat telefoneren dat jouw kind even alleen mag spelen. Negeer eventueel de aandacht als jouw kind die toch gaat vragen. Maak een telefoongesprek (zeker in het begin) nog niet te lang.

Aanpak voor als er bezoek is

Het is heel normaal dat jouw kind in het begin ook wat aandacht wil van het bezoek. Geef hier de ruimte voor en geef vervolgens aan dat jij even alleen wilt kunnen praten met het bezoek en dat het kind alleen mag spelen. Geef jouw kind zo nu en dan een compliment als dit lukt. Wil jouw dreumes of peuter op schoot zitten, kan je dit toestaan. Geef jouw kind zo min mogelijk aandacht en ga het niet knuffelen, waarschijnlijk is het spelen dan al snel een leuker alternatief voor jouw kind. Gaat jouw kind vervelend doen op schoot, waarschuw jouw kind dan heel duidelijk dat hij bij dit gedrag van schoot af moet.

Extra ondersteuning nodig?

Soms zit je als ouder zo vast in het ‘systeem’, dat het niet goed meer lukt om objectief naar de situatie te kijken. Kortdurende hulp van een deskundige kan dan een uitkomst zijn. Neem contact op met één van de deskundigen van Kijk op Ontwikkeling of een deskundige bij jou in de buurt.

Comments
  • Marlies
    Beantwoorden

    Heeft iemand een aan te raden boeken tip hierover voor ouders?

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen