Praktijk Gevoelig Sterk

 In praktijk
Deze maand geeft Jeanet Sjardijn van praktijk Gevoelig Sterk haar visie op de ontwikkeling van kinderen en geeft zij ons een ‘kijkje’ op haar werkzaamheden als Kindercoach en Kindertolk. Lees ook haar artikel over winnen of verliezen….

 

Wie is Jeanet Sjardijn?

Ik ben in 2011 met veel passie en enthousiasme de praktijk Gevoelig Sterk gestart. Na een aantal jaren werkzaam geweest te zijn binnen het basisonderwijs, heb ik de opleiding tot kindercoach gevolgd. De opleiding tot kindercoach voelde als thuiskomen. Uitgaan van de eigen wijsheid van het kind met een oplossingsgerichte benadering; vooral praten mét het kind i.p.v. over het kind. Het was allemaal op mijn lijf geschreven! Al tijdens de opleiding tot kindercoach startte ik ook met de opleiding tot kindertolk. Dit gaf meer handvatten om de dieperliggende boodschap van het kind overbrengen naar de ouders. Inmiddels richt ik me alweer bijna twee jaar volledig op de praktijk, naast dat ik twee prachtige kinderen groot mag brengen.

Wat is Gevoelig Sterk?

Het kind in eigen kracht, dat is waar de praktijk voor staat. Het kind mag ervaren dat hij of zij helemaal OK is in wie het is, en in alles wat hij of zij is. Coaching heeft een oplossingsgerichte benadering: Kijken naar wat wél werkt en wat de individuele kwaliteiten zijn van het kind.

Gevoelig Sterk biedt Kindercoaching voor kinderen vanaf ongeveer 6 t/m 18 jaar. Dit altijd in combinatie met een aantal oudergesprekken. De rol van ouders is essentieel, daar ik ervan overtuigd ben dat er altijd een onderliggende boodschap naar de ouders toe is. Het oppakken van deze boodschap door de ouders maakt dat er sneller en langduriger resultaat is. Voor ouders met kinderen vanaf 0 jaar is mogelijk om hun kind te helpen middels een kindertolk traject. Dit zijn oudergesprekken waarbij (net als de oudergesprekken bij kindercoaching) de boodschap van het kind wordt vertaald. Bij kindertolk trajecten wordt alleen met de ouders gewerkt.

Naast individuele coaching en kindertolk trajecten biedt Gevoelig Sterk training voor kinderen in een kleine groep (‘in mijn kracht’ training), kinderyoga met extra’s als meditatie en spel binnen de ‘KidsClub’. Workshops en cursussen voor ouders (o.a. ‘je kind, je spiegel’) waarin je met een kleine groep ouders de boodschap van je kind ontdekt). Sinds kort worden er ook tweedaagse trainingen gericht op leerkrachten (‘je klas als spiegel’) gegeven en is er een editie voor hulpverleners en coaches (‘het kind als spiegel’)
Coaching, workshops, cursussen allemaal met het doel: ‘Ieder kind in eigen kracht!’

Gevoelig Sterk is gespecialiseerd in het coachen van (hoog)gevoelige kinderen. Kinderen zijn gevoel en wij denken vaak, zitten meer in ons hoofd. Dit is waar we de verbinding in communicatie met kinderen vaak missen. Wij volwassenen zijn ons vaak niet eens meer bewust van hetgeen wat we voelen. Gevoel (hart) centraal stellen, verbinding maken naar denken (hoofd) en doen (handen) is de kern van coaching. Volwassenen benader ik vaak andersom: via denken en doen naar gevoel. Doel hiervan is verbinden en dat is waarin de praktijk zich onderscheid: kindercoaching combineren met het kindertolken maakt dat een ‘probleem’ meer diepgaand wordt aangepakt.

Wat is jouw visie op de ontwikkeling van kinderen?

Een kind is prachtig en perfect in alles wat hij of zij is.
Ont-wikkeling vertaal ik als kindertolk ook wel als: ont = niet, of afdoen van een wikkeling. Te voorschijn brengen. Als je dit plaatst in de context van ontwikkeling van kinderen dan is onze taak als opvoeders het kind alle tijd en ruimte te geven helemaal te worden wie het al is. Alle facetten van zichzelf mag en kan leven.

Wat kan een traject Kindertolk betekenen voor kinderen en ouders?

Mijn uitgangspunt is dat gedrag van een kind niet op zichzelf staat. Een kind is sterk verbonden met in de eerste plaats zijn ouders. Een kindertolk traject zorgt ervoor dat de onderliggende boodschap van het kind, naar de ouders wordt weergegeven. Doordat ouders deze boodschap bewust worden en daar voor zichzelf het nodige in ontwikkelen, helpt dit het kind. Het kind hoeft niet meer te resoneren op datgeen wat onbewust was voor de ouder, maar wel voelbaar voor het kind. Zo stond het niet kunnen inslapen van een kind bij ouders voor een onbewuste angst van vader. De angst was er met name in de kindertijd van vader. Of een jongen wie het niet lukte om mee te spelen tijdens de voetbal, omdat ouders zichzelf ooit onbewust ‘buitenspel’ hadden gezet. Natuurlijk doet deze korte omschrijving de specifieke en liefdevolle boodschap van deze kinderen aan hun ouders tekort. Maar dit zijn wat voorbeelden waarbij ouders, eigenlijk alleen al door dit voor zichzelf bewust te worden en met name te voelen, gedragsverandering opmerkten bij hun kinderen. Vaak zijn drie tot vier gesprekken al genoeg voor verandering en langdurige verbetering.

Wat kan Yoga betekenen voor peuters en kinderen?

Yoga is een eeuwenoude leefwijze. Het helpt kinderen bij hen zelf, hun lichaam en in het hier en nu te blijven. Het is een wijze van ontspannen en helpt kinderen prikkels te geleiden middels oefeningen, maar ook aanraking, ademhaling. Ook meditatie verhalen komen in yogalessen met kinderen voor, zij hebben nog een groot en rijk beeldend vermogen. Yoga voor kinderen is vooral speels. Peuteryoga geef ik in ouder en kindlessen. Vanaf 5 tot 12 jaar is er KidsClub, dit is alleen met de kinderen en af en toe een speciale les met de ouders erbij, zoals de laatste les voor de zomervakantie.

Wat is jouw werkwijze en wat kunnen de resultaten zijn?

Wat ik tijdens kindercoaching inzet is met name het oplossingsgericht en kwaliteitsgericht coachen, intuïtieve waarneming, en ik maak veel gebruik van visualisatie. Tijdens oudergesprekken en kindertolk gesprekken met name het ‘spiegelen’ naar de ouders toe (boodschap vertalen).

Resultaten zijn o.a. dat kinderen: gemakkelijker inslapen, doorslapen, er geen twijfel is meer m.b.t. overgaan van het kind naar de volgende groep op school, geen woede aanvallen meer gehad, met andere kinderen spelen, minder vermoeid zijn, meer energie hebben, beter zijn gaan lezen, schoolresultaten omhoog, meer toenadering zoeken…

Welke kinderen en ouders komen bij jou in de praktijk?

De kinderen die ik tref in de praktijk zijn allemaal uniek, maar wat zij gemeen hebben is dat het kinderen zijn die vrijwel allemaal in meer of mindere mate gevoelig zijn. Kinderen en ouders ervaren hen als gevoeliger dan broers of zussen of klasgenoten bijvoorbeeld.
De ouders die aankloppen bij de praktijk zijn ouders die eens een andere kijk willen hebben op het ‘probleem’ waar zij tegenaan lopen met hun kind. Omdat zij bijvoorbeeld al redelijk wat hulpverlening hebben gehad, omdat hun kind een diagnose (als adhd, pdd-nos, autisme etc.) heeft bijvoorbeeld. Anderzijds juist ouders die de stap naar een kindercoach als laagdrempelig ervaren en graag hulp krijgen om te voorkomen dat hun kind ‘vast komt te zitten’. De ouders die aankloppen bij Kind&Kracht zijn bewuste ouders die over het algemeen open staan voor de dieper liggende boodschap van hun kind.

Succesverhaal uit de praktijk

Ieder verhaal opzich, misschien wat cliche….maar wel waar! Ieder kind dat bij mij is geweest is zichtbaar een stap verder gekomen, uit ieder verhaal kwam een boodschap voor de ouders en ook ik als coach heb van ieder traject iets mogen leren.

Een dag uit de praktijk

De eerste afspraak heb ik om 09.00 uur. Ik ben ruim op tijd om rustig alles klaar te kunnen zetten voor vandaag. Het eerste gesprek dat ik vandaag houd is een intake gesprek met ouders. Het is altijd weer een diepgaand gesprek, waarin een uur zo voorbij is.
Vervolgens komt er een meisje van 8 bij mij binnen. Ze is al een paar keer geweest voor coaching en voelt zich helemaal thuis. Ze stapt over de drempel en begint meteen aan één stuk door vrolijk te kletsen. Met deze vrolijke dame is geen moment stil tijdens de coachingssessie, behalve tijdens het afsluitende meditatie verhaal. De derde afspraak van deze ochtend is met een jongen van 7 jaar. Hij wacht rustig af wat er gaat gebeuren vandaag. Samen genieten we wanneer we een leuk spel doen en hij zichtbaar ontspant.
Zo sluit ik de ochtend af. Na mijn lunch zet ik wat spullen klaar voor de drie kinderen die straks komen voor de laatste bijeenkomst van de ‘in mijn kracht!’ training. Wanneer de kinderen er zijn, doen we voor de laatste keer de schaalwandeling, het stokkenspel en wat oefeningen. Daarna verwelkomen we de ouders erbij omdat dit de laatste bijeenkomst is. Trots vertellen de kinderen wat ze ontdekt hebben van zichzelf in de afgelopen zes weken. De ouders doen met de kinderen mee wanneer we afsluiten met een meditatie verhaal. Natuurlijk vieren we feest met limonade en één van de kinderen trakteert op iets lekkers.
Na deze feestelijke afsluiting van de training verwelkom ik weer een jongen voor kindercoaching. Wanneer hij er is, zit ik geen moment stil want deze knul speelt alles uit in spel, toneelspel en fantasiespel. En ik doe natuurlijk mee!
Tot slot voer ik een evaluatie gesprek met ouders waarin we de afgelopen weken van het traject samen doornemen en natuurlijk de resultaten. Ouders zijn heel tevreden en samen ronden we een mooi traject af. Wanneer dit gesprek ten einde is, doe ik wat afwas en ruim ik op…..ik doe de deur van mijn praktijkruimte dicht en huppel de trap af. Op mijn werkdagen doe ik altijd veel indrukken op, maar…o..wat geniet ik hiervan!

Mocht u benieuwd zijn geworden naar wat ik als coach en Kindertolk voor uw kind kan betekenen, neem dan gerust geheel vrijblijvend contact met mij op.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen

0