Mijlpalen ontwikkeling zelfstandigheid

 In mijlpalen

Wat zijn de mijlpalen in de ontwikkeling van zelfstandigheid?

Zelfstandig aankleden, eten, naar het toilet gaan en wassen zijn belangrijke basisvaardigheden voor zelfstandigheid. Welke mijlpalen zijn te onderscheiden in de ontwikkeling van het zelfstandig worden van kinderen?

Hieronder is de weg naar onafhankelijkheid beschreven van baby tot de leeftijd van zes jaar. Wat kunnen kinderen op het gebied van zelfredzaamheid gemiddeld op welke leeftijd?

Mijlpalen zelfstandigheid kinderen

9-12 maanden, het kind kan:

  • zelfstandig in slaap vallen, zonder dat de directe nabijheid van de opvoeder noodzakelijk is
  • even alleen spelen, ook als de opvoeder kort de kamer verlaat
  • met de vingers eten en houdt zelfstandig een tuitbekertje vast

12-18 maanden, het kind kan:

  • wat langer alleen spelen
  • zelfstandig uit een kopje drinken en min of meer alleen eten (maar knoeit nog wel)

18-24 maanden, het kind kan:

  • helpen bij het zichzelf wassen en zelf de tanden poetsen (wel napoetsen)
  • steeds beter alleen eten, maar wordt nog wel altijd vies bij het eten
  • interesse krijgen in zindelijkheid
  • eenvoudige kleding zonder knoopjes of ritsen zelf aantrekken
  • zonder aanwijzingen van de opvoeder voor langere tijd spelen

2-3 jaar, het kind kan:

  • vanaf 3 jaar overdag zindelijk zijn en zelf naar het toilet of potje gaan en/of iemand vragen mee te gaan (zonder dat de opvoeder expliciet zegt dat het kind moet gaan)
  • tijdens het spelen kan nog wel af en toe een ongelukje krijgen met het ophouden van een plas
  • zichzelf aan en uitkleden en zelf de jas aantrekken, heeft nog wel hulp nodig bij knopen, ritsen, veters en strakke kleding
  • steeds netter eten, maar gebruikt nog geen mes
  • alleen spelen in de tuin en ruimt zijn speelgoed op

3-4 jaar, het kind kan:

  • zichzelf wassen en beter tanden poetsen (wel napoetsen)
  • zichzelf aan en uitkleden
  • netjes eten en drinken uit een kopje
  • zijn speelgoed opruimen
  • een taakje of opdracht onder toezicht van begin tot einde volbrengen
  • taal gebruiken om behoeften en gevoelens uit te drukken

4-6 jaar, het kind kan:

  • zijn eigen spel organiseren
  • zonder te wachten op aanmoediging of aanwijzingen voor langere periode een activiteit uitvoeren
  • voor een langere periode goed stilzitten
  • het grootste gedeelte van de dag zonder de opvoeders doorbrengen en zich goed voelen in grote groep met kinderen
  • kan zichzelf helemaal aankleden en (met toezicht) een bad of douche nemen
  • een mes gebruiken om een boterham te smeren of vlees te snijden

Lees ook:

Leave a Comment

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen