Mijlpalen emotionele ontwikkeling

 In mijlpalen

Mijlpalen emotionele ontwikkeling kinderen

Hoe verloopt de emotionele ontwikkeling bij kinderen? Wanneer ontstaan de basisemoties zoals blijdschap, woede, verdriet en angst? Wanneer kunnen kinderen emoties beter reguleren en begrijpen zij dat hun emoties kunnen verschillen ten opzichte van die van andere mensen? Wij raden het boek Kind in ontwikkeling aan voor iedereen die verder wil lezen over de mijlpalen binnen de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. 

Wanneer gaat een baby lachen? Wanneer ontstaan emoties als woede en angst bij baby’s? Wanneer kunnen kinderen over gevoelens praten? Wanneer of op welke leeftijd ontstaat inlevingsvermogen bij kinderen? Wanneer of op welke leeftijd kunnen kinderen emoties reguleren? In dit artikel zijn deze mijlpalen in de emotionele ontwikkeling van kinderen schematisch beschreven. In onderstaand schema is een verdeling gemaakt in de omschrijving van emotionele uitingen en emotioneel begrip. Op zoek naar tips? Lees dan hoe de artikelen hoe je de ontwikkeling kan stimuleren en over problemen in de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Het boek Spelenderwijs verbinden en hechten vinden wij een aanrader voor iedereen die spelenderwijs de relatie tussen ouder en kind wil verbeteren.

Boekentips sociale en emotionele ontwikkeling kinderen: 

  1. Kind in ontwikkeling, A.C. Bilo
  2. Mensenkinderen, S. Pont
  3. Ontwikkelingspsychologie, R. S. Feldman
  4. Handboek sociaal-emotionele vaardigheden, E. Scholte
  5. De lastige kleuter, B. van der Grift
  6. Prachtig lastig, C. van Wensen
  7. Primaire reflexen, M. Mulder
  8. Hechtingsproblemen bij kinderen, A. Thoomes-Vreugdenhil
  9. Hechtingsstoornissen bij kinderen, N.P. Rygaard
  10. Spelenderwijs verbinden en hechten, M. Mets

Leeftijd

Omschrijving emotionele uitingen

Omschrijving  emotioneel begrip

0-6 maanden

  • Bijna alle basisvormen van expressie zijn aanwezig
  • Sociale glimlach ontstaat
  • Lachen ontstaat
  • Uitingen van blijdschap zijn groter bij interactie met bekende mensen
  • Emotionele uitingen worden op het juiste moment ingezet, passend bij wat de omgeving vraagt
  • Bij  ‘face to face’ communicatie, kan het kind gevoelens en intenties van de opvoeder begrijpen

7-12 maanden

  • Woede en angsten, met name angst voor onbekende personen neemt toe
  • De opvoeder is de stabiele basis
  • Kind kan de betekenis van emotionele signalen van anderen steeds beter begrijpen

1-2 jaar

  • Uitingen zelfbewustzijn verschijnt, maar hangt af van toezicht en aanmoedigingen volwassenen
  • Zien in dat emoties van anderen kunnen verschillen
  • Woordenschat om over gevoelens te praten neemt toe
  • Inlevingsvermogen wordt groter

3-6 jaar

  • Kennis taal neemt dusdanig toe, dat strategieën om emoties te kunnen reguleren zich sterk ontwikkelen
  • Kinderen zijn in staat emoties te tonen die bij de situatie passend zijn, maar die zij niet direct zo voelen
  • Begrip van oorzaak, gevolg en consequentie ontstaat
  • Inlevingsvermogen komt nog meer op de voorgrond

Lees ook:

Boekentips sociale en emotionele ontwikkeling stimuleren: 

  1. Sociaal vaardig, S. Pont
  2. Spelletjes voor sociale competentie, R. Portmann
  3. De ik-fabriek, C. van Wensen
  4. Het hele brein, het hele kind, D. J. Siegel
  5. Als je van spelen leren kan, N. Flamang
  6. Kids’ Skills, B. Furman
  7. Mission Possible, C. Beumer
  8. Helpende gedachten, A. de Vreede

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen

0