Slecht slapen

Slecht slapen baby

Het is heel normaal als een baby zichzelf even in slaap huilt. Dit kan heel even zijn of iets langer. Maar wat als dit huilen wel heel lang duurt? Wat als jouw baby heel slecht inslaapt en ’s nachts vaak wakker wordt?

Slecht slapen kan verschillende oorzaken hebben. Het is dan ook belangrijk om na te gaan wat de oorzaak zou kunnen zijn. Heeft jouw baby pijn of ergens last van, denk aan darmkrampjes, reflux of tandjes die doorkomen? Is jouw baby wel slaperig genoeg, heeft hij te veel prikkels gehad overdag, een vieze luier of bijvoorbeeld niet genoeg gedronken? Hoeveel uur slaap heeft een baby gemiddeld per dag nodig, hoe kan je een kind helpen beter te slapen en waar vind je professionele ondersteuning als het jou allemaal even te veel wordt?

Wat kan je doen als jouw baby slecht slaapt?

Hoeveel uur slaapt een baby gemiddeld?

Hoeveel slaap nodig

  • Een pasgeboren baby moet bijkomen van de bevalling en slaapt de eerste dagen erg veel, ongeveer 16 tot 20 uur per dag.
  • Baby’s tussen 1 en 3 maanden doen ongeveer 6 slaapjes van een paar uur per dag en slapen in totaal 16 tot 17 per dag.
  • Baby’s tussen de 3 en 6 maanden ontwikkelen al een wat regelmatiger slaapritme en doen ongeveer 3 slaapjes per dag en slapen in totaal ongeveer 15 uur, waarvan ’s nachts 10 uur.
  • Baby’s vanaf 6 maanden tot 1,5 jaar gaan langzaam over op 2 slaapjes per dag (ochtend en middag) en slapen ongeveer 14 uur in totaal, waarvan zij ’s nachts 8 tot 11 uur kunnen doorslapen.

Hoeveel uur slaap een baby nodig heeft verschilt van kind tot kind en daarom is ook niet precies te vertellen hoeveel uur een baby zou moeten slapen. Als jouw baby goed gezond is, is er niet direct een reden om je zorgen te maken als het slaapritme van jouw baby afwijkt van bovenstaand schema.

Tips bij slecht slapen

Tips slecht slapen

1. Een vast ‘bedritueel’
Baby’s hebben baat bij voorspelbaarheid van gebeurtenissen. Het volgen van een vast patroon (ritueel) voor het naar bed gaan geeft rust. Bijvoorbeeld eerst knuffelen, dan verschonen, pyjama aan en zachtjes een liedje zingen. Ook als je kind wakker wordt kan je een vast patroon inbouwen.

2. Een eigen slaapplek en vaste slaaptijden
In het kader van duidelijkheid en voorspelbaarheid is het belangrijk dat kinderen een vaste slaapplek hebben en vaste slaaptijden. De baby moet het verschil kennen tussen zijn bedje of wieg en de plekken waar hij mag spelen (box). Door vaste slaaptijden aan te houden ontwikkelt het kind ook een ritme in het slapen.

3. Een donkere kamer
Om het dag en nacht ritme te stimuleren is het raadzaam om de kamer ‘s nachts goed donker te maken en overdag de gordijnen open te laten.

4. Moe in bed leggen
Het is goed als jouw kind er aan went om in zijn eigen bed in slaap te vallen en hier dus niet altijd de nabijheid van papa of mama voor nodig heeft. Het is makkelijk als jouw kindje wel moe genoeg is. Het is heel normaal dat jouw kindje een tijdje huilt voordat hij in slaap valt. Spreek met jezelf en je partner af dat dit huilen bijvoorbeeld 10 of 15 minuten mag duren voordat je bij je baby gaat kijken.

5. Een strak opgemaakt bedje / inbakeren
Sommige baby’s slapen erg onrustig en worden wakker door het bewegen van de eigen armen en benen. Een strak gemaakt bedje of het inbakeren van de baby kan voorkomen dat de armen en benen alle kanten op kunnen schieten. De deken of het lakentje kan opgemaakt worden tot de schouders van de baby, terwijl de voetjes tegen het voeteneinde liggen. Stop vervolgens de deken en/of lakentje lekker in, zodat uw baby stevig ligt en weinig kan bewegen. Voor het inbakeren zijn verschillende doeken verkrijgbaar. Ga wel goed de veiligheid om bijvoorbeeld oververhitting te voorkomen.

6. Weinig contact maken en rust
Bij het naar bed brengen en als jouw baby ’s nachts wakker wordt niet te veel (oog)contact maken. Dit helpt jouw kindje beseffen dat het tijd is om te slapen en dat papa en mama niet wil ‘spelen’. Ook is het goed om in de avond te zorgen voor rust en prikkels zoals de televisie of harde muziek te voorkomen.

7. Babymassage en ’s avonds in bad
Sommige baby’ worden moe en rozig van een massage of in bad gaan (met rustgevende badproducten). Er bestaan verschillende cursussen voor babymassage in het land.

8. Zorg voor jezelf
Als bovenstaande tips niet helpen is het niet erg om (professionele) ondersteuning te zoeken. Ook kan het voor jezelf al helpen door de baby af en toe uit te besteden en ergens anders te laten slapen. Hierdoor krijg je zelf weer meer energie en kan je de nachten weer beter aan.

Zie ook:

Welke professionals bieden ondersteuning?

Ondersteuning

Er bestaan verschillende deskundigen (disciplines) en cursussen die ouders met slecht slapende baby’s ondersteuning kunnen bieden:

Let op: Tussen de deskundigen kan een groot verschil in ervaring en kennis op het gebied van slecht slapende baby’s bestaan. Het is daarom raadzaam om navraag te doen naar de ervaring en kennis van de desbetreffende deskundige!

Zoek een professional bij jou in de buurt
Empty section. Edit page to add content here.
Stel jouw vraag aan onze professionals (of kijk in het forum)
Empty section. Edit page to add content here.

Zoek (professionele) ondersteuning voordat het jou echt te veel is geworden. Er bestaan verschillende professionals met veel ervaring op het gebied van slecht slapende baby’s en verschillende cursussen. Vraag advies aan jouw huisarts of jeugdverpleegkundige of –arts van het consultatiebureau en/of neem direct contact op met een deskundige op het gebied van slecht slapen bij baby’s.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen