Ontwikkeling woordenschat kinderen

 In mijlpalen

Hoe verloopt ontwikkeling woordenschat bij kinderen?

De spraak- en taalontwikkeling verloopt de eerste zes levensjaren stormachtig bij kinderen. De ontwikkeling van de woordenschat is één van de facetten binnen de spraak- en taalontwikkeling. Hoe ontwikkelt zich de woordenschat bij kinderen?

Wat is de gemiddelde woordenschat van een kind op een bepaalde leeftijd en hoe neemt deze woordenschat toe van kinderen 0 tot 6 jaar? In de boeken Kind in ontwikkeling en Taalontwikkeling van het kind kan je verder lezen over de verschillende ontwikkelingsfasen binnen de taalontwikkeling.

Boekentips taalontwikkeling kinderen: 

  1. Taalontwikkeling van het kind, A. Schaerlaekens
  2. Liefde voor letters en lezen, H. van den Berg
  3. Al pratend wijs!, E. Bogers
  4. Taalontwikkeling en taalstimulering kinderen, S. Goorhuis-Brouwer
  5. Leren praten met plezier, E. Weitzman
  6. Praten doe je met zijn tweeën, E. Weitzman
  7. Meer dan woorden, F. Sussman
  8. Taaldiagnostiek bij kinderen, J. de Waal-Bogers
  9. Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind, B. Sanders
  10. Leren lezen doe je met je lijf, M. van Vuure

Ontwikkeling van de woordenschat bij kinderen 0 – 6 jaar

Leeftijd Aantal woorden
8 maanden 0 woorden
10 maanden 1 woord
12 maanden 3 woorden
15 maanden 19 woorden
18 maanden 22 woorden
21 maanden 118 woorden
2 jaar 272 woorden
3 jaar 896 woorden
3,5 jaar 1222 woorden
4 jaar 1540 woorden
4,5 jaar 1870 woorden
5 jaar 2072 woorden
5,5 jaar 2289 woorden
6 jaar 2562 woorden

Bovenstaand schema is overgenomen uit Lowrey, G.H. (1973) Growth and development of childeren.

Welke woorden gebruiken kinderen veel?

In onderstaand schema zijn woordtypes en woorden opgenomen die veel worden geproduceerd door kinderen met een woordenschat van 50 woorden.

Categorie Type Woord dat bij meeste kinderen voorkwam Aantal kinderen op een totaal van 37
naamwoorden zelfstandig naamwoordnaamvoornaamwoord automamadie 35 van 3732 van 3721 van 37
actiewoorden beschrijving van actiedoen opmerken dag (weggaan)kijk 25 van 3710 van 37
bepaling attribuuttoestandplaatsbepalingbezittelijk heetop (allemaal weg)buitenmij(n) 10 van 3720 van 3713 van 378 van 37
persoonijk-sociaal beweringsoicaal-expressief neebah 24 van 3726 van 37

Bovenstaand schema is overgenomen uit: Brysbaert, M. (2011) Psychologie

Lees ook:

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op

Stuur gerust uw vragen en/of opmerkingen

0